onsdag 29 maj 2013

Diabetessköterskan

Är det lätt att gilla vädret eller?
Åter igen en dag med strålande sol.

Har någon sett orkidéer som blommar rött?
Känner att jag skulle vilja ha en sån på toa. Alltså en i tyg, finns inget fönster på toa så det blir lite mörkt för en riktig blomma. Skulle det nu gå att köpa så är det väl till jul förstås. Dit kändes det långt.
Jaja, det är bara hålla ögonen öppna, helt plötsligt händer det.

Första stora glaset med vatten är intaget och första baljan med kaffe står framför mej och luktar och smakar underbart
Dagen igår var inte nåt att minnas länge.
Jag var ju till Diabetessköterskan. Sist jag var dit var 2007. Man ska väl gå varje år tror jag men jag tyckte att det gav inget så jag slutade gå.
Full av förväntan gav jag mej av igår..... Å så här blev det:
D: Välkommen, hur mår du?
Jag: Ja tack jag mår bra utom att jag har börjat få så ofta insulinkänningar på nätterna. Jag vet ju i och för sig varför. Jag tar för mycket insulin vissa mornar i förhållande till att jag äter lite för lite eller rör på mej lite mer än vanligt under dagen. Å då kommer det som ett brev på posten antingen den natten eller nästa natt.
D nickade:  ja det kan ju vara besvärligt det där.

Då ställde D en massa frågor, hur jag tar mitt insulin?, hur det fungerar med andra mediciner? om jag vet hur och vad jag ska äta?, hur mycket jag rör på mig?.
Sen ville hon känna att jag hade puls i fötterna.
D: Ja men det här ser ju bra ut. Vi ses på ett år.

Nu minns jag varför jag tyckte det var skit att gå på till Diabetessköterskan.
Inget nytt lärde jag mej.

Kenneth tog ledigt när jag var klar hos sköterska, vi begav oss till grannstaden eftersom vi har haft en aning otur så var vi tvungen att inhandla diverse saker
- Vattenutkastaren bakom väggen. Inte en droppen kommer det i trädgårdsslangen.
- Punka på lilla gröna vagnen. Repsats inhandlades så K kunde fixa punkan.
-Punka på timmervagnen som hör till 4-hjulingen. Sökte slang, gick bet.
-Dörrstängaren till myggdörren har gett upp. Så nu öppnar Bonzo dörren men stänger den inte bakom sig,. obra.
-Det stora ...... nå men vad heter det nu då??? Det där som har en luftbubbla på långsidan som ska hålla sig innanför sträcken..????
Ja men vattenpass, hur svårt skulle det nu vara då att komma på. Nå i allafall så behövde vi ett nytt.
-Ett ogräsjärn, mitt har någon lagt lite konstigt så jag inte hittar det.
-Bra hörlurar till min Bärbara CD-spelare, mina gamla sitter bara på huvudet om jag är blixt-stilla. VAd är då vitsen men en bärbar?

Sen var det en massa småsaker som K köpte som skulle skruvas än här och än där. Skruvar och plattor och andra små, små saker i små plastförpackningar.

-Åt en sallad på stan innan vi återvände hem.

Sen när vi kom hem så ramlade vi ihop i var sin ände på soffan och såg, både halv åtta hos mej, äntligen hemma och Biggest looser. Minns inte sist vi såg tv så länge, men värmen och shopping är strängt.

Ja som ni hör var det inte nåt raffel som hände i går.

Blir nog inget raffel idag heller, men idag ska jag vara ute i solen.

HA det gott alla


2 kommentarer:

  1. Nu är jag åter på Kullen och idag ska jag också njuta av solen. Ha en skön dag

    PS! Jag har sett röda orkideér

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att du är tillbaka.
      Herregudars, hålla på att ränna fram och tillbaka till Stockholm flera gånger i veckan. Nå men nu har du ju gjort det ordentligt så du klarar dej till nästa år..
      Var har du sett röda orkideér??

      Radera