fredag 4 oktober 2013

Vackra höstdagar

Hejsan på er alla.

Verkar bli en lika vacker dag idag som igår.

Man tror inte att det är sant att man i oktober måste tänka till för att veta om det är sommar eller höst.
I går så for Familjen Lundgren till skogs. Vi väntade dock till eftermiddagen innan vi for för morgonen var lätt frostig och småkall.
Men alltså, vilken eftermiddag. Det fanns inte på kartan att det gick att ha ytterkläder på sig, det var så varmt. Strålande sol och alldeles hög härlig luft, alldeles vindstilla. Fanns bara ett minus........samma minus som är om sommaren.............. KNOTTEN
Men varför har inte dom frusit ihjäl eller nåt, vi har ju faktiskt haft någon frostnatt nu, men det verkar dom högaktningsfullt skita i.

Nå men trotts en invasion av knott var det ändå ljuvlig eftermiddag.
Jag plockade lite lingon så pass att jag kunde koka en rejäl burk med sylt när jag kom hem. Dessutom kom jag mej för att plocka mossa, alltså innan första snön kommit. Annars brukar det vara det stående hos mej att jag kommer ihåg att jag skulle ha lite mossa i något jul-bloms-arrangemang efter det att snön kommit. Men alltså inte i år. Mossan är plockad...... TADA.
Kenneth fixade ved till ett av älg-passen så då var det också gjort.

På kvällen så sammanstrålade vi med famljen Laestadius och ställde i ordning bord och dukade i byalokalen...
Det är så himla roligt så vansinnigt med folk som anmält sig. Det kommer att bli knökfullt. Tala om att vi pusslade, men till sist hade vi fått en plats och en stol till alla.
Så nu sitter jag och väntar på Doris för nu ska vi skala, hacka och koka... Vi måste ju ha något att bjuda på ikväll.

En liten varning till alla som  är ute kring vägarna: Älgarna är i brunsten nu. Dom har inte många klara tankar innanför pannbenet.
Jag och Doris drabbades av ett kärleksmöte på ondsagskväll. En ko och en tjur som betedde sig minns sagt förvirrat. På vägen och kors och tvärs. Skulle inte ens sett att vi också fanns på vägen.
I går kväll så sprang en stor tjur över vägen strax framför bilen när vi var på väg hem från byalokalen alltså mitt i byn.

Nu tror jag att jag ska förbereda mig med potatis-skalaren och förkläde.

Ha det gott alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar