lördag 28 mars 2015

Earth Hour och Sommartid

Ígår höll försäkringskassan på att skrämma ihjäl mej. Det kom ett blev med ett beslut att jag från 1 april skulle flyttas ner i absoluta avgrunden när det gäller bidrag när man är arbetslös. Alltså jag skulle få drygt 6 tusen mindre i månaden. Men hjälp, jag nästan började stortjuta. Blir ju nästan inget kvar. Nu är det kört, nu blir det tufft hos Lundgrens.
Men innan jag nu tog snöret så försökte jag intala mej själv att det antagligen blivit nåt fel.
Jag gjorde ju en förlängning på min åtgärd på arbetsförmedlingen i mitten på månaden. Det gjordes när jag var och surrade mej till att få fortsätta arbetsträna på Veckan Allehanda.
Efter samtal med både arbetsförmedlingen och med försäkringskassan så kan jag bara konstatera att det var ett misstag.
Orsaken kan göra mej så arg att jag bara har lust pina någon lääänge och omsorgsfullt. Varför skrämmas på detta viset?
Problemet blev att jag själv hade velat förlänga och inte suttit på ändan och väntat. Så när min förlängning kom till försäkringskassan så blev det nåt glapp och övriga intyg samkördes inte direkt. Då gjordes bedömningen att jag nog inte tillhörde någon A-kassa. Kvinnan på Försäkringskassan sa att det säkert skulle komma ett nytt beslut med rätt siffror så fort man jämkat ihop mina intyg, närmare den sista mars. För mej låter det lika korkat som att skicka en påminnelse på en faktura med hot om inkasso innan det överhuvudtaget funnits någon faktura att betala.

Länge efter att det hela klarats upp så gick jag omkring kraftfullt upprörd.
Dumbommar att skrämmas på detta sättet.
Morr.

Idag har jag haft en rejäl shoppingdag. Pingstkyrkans returidé var mitt mål. Det var tipsrundor och det var massor med folk, gratis fika och så klart nåt fynd gjorde jag.
Blev dock inte så mycket inhandlat men se det var inte så att jag hade några direkta akuta behov. Men mest ut och träffa folk och bara gå omkring. Å trevligt folk träffade jag.

Den här bilden kom i dag på Facebook. Det är jag som är hennes mormor. Yes.
Hejja Vilja.

Här har Kenneth fotat mej när jag varit ute på en sparktur. På den här bilden så kikar jag in i mygghuset och suktar efter grillen..... Vem i fridens dagar var så korkad och ställde in den där???? Dessutom tillsammans med de härliga solstolarna i trä. Dumt, så dumt. Jaja, så småningom så tinar den nog fram. 
Man kanske skulle ta sig en shoppingtur till och handla sig en liten kolgrill. Kanske det ja, vore ju inte helt fel.


Ser ni koncentrationen när jag ska ner till den våldsamt hala infarten? Spännande moment. Följs vi ner eller sticker sparken ifrån mej.


Maken har blivit betydligt piggare, nu är han klädd och intresserad av vad som händer runt om. Men fortfarande är ryggläge ett stort måste större delen av dagen. Dessutom så har han sina vänner på mattan nedanför soffan. Utan kryckor så skulle han inte klara sig just nå.



 Strålande väder gjorde att vi fick eftermiddagskaffet ute på altanen. Så ljuvligt.

Vinterläget som synes helt intakt ännu. Tänk att detta vita i solljus kan ge sån ljuvlig känsla.

Kom ihåg där jag satt och hade det så gott: 
Dessa lampor som tidigare i vinter var helt översnöade. Det har tinat och packat ihop massor med snö men ändå finns det så mycket kvar av det vita fina. 

Middagen idag blev en väldigt god räksallad med stenugnsbakat bröd från Bensbyn. Till det serverades kall Påskmust......... Mmmmmm va gott det var.


Nu medan jag skriver hör jag Kenneth joxa omkring med sina kryckor. Tror han ställer om klockor.... Sommartid, you know. Dessutom hörde jag att han var ut på altanen och drog ut kontakten så det blev mörkt i  belysningen ute och i lillstugan. 

Klart att vi släcker för Earth Hour.

Ha det gott alla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar