söndag 5 januari 2014

Trettondagsafton

Pust. Nu är jag mätt.
Här hemma hos Lundgrens har vi massor med år haft som tradition att vi skalar och äter räkor just på Trettondagsafton. När barnen bodde hemma så var det alltid framför TV:n. Nils Poppe var underhållningen som gällde.
Även denna gång blev det framför TV:n. Men se idag är det guldmatchen i junior-wm som gäller.
Nå men lika gott som vanligt.
Grylligt men gott.
 En bild på maken när han klämmer det sista av sin räkmacka.
Mätt, riktigt mätt.

Å ni som känner mej förstår precis vad som hänt om jag säger att vi drack ett par glas vin till.
 Jopp,
jadå, tacka för det.
 Jag är präktigt på snean.
Men se det går över på e n liten stund. Å medan jag väntar på att yrslet ska gå över så sitter jag kvar här...

Men som sagt en trevlig tradition som vi ska vara rädd om. Trots att vi numera är ett lite gäng kvar sedan barnen flyttat hemifrån.
På varje trettondagsafton pratar jag och Kenneth om hur det var när barnen började äta räkor.
Det att Jimmy i flera år ratade räkorna till förmån för pilsnerkorv eller nåt annat lättlagat. När han sedan plötsligt var mogen att smaka så fanns det ingen hejd på honom. Minns hur vi satt och skalade både jag och Kennet åt vår lilla fågelunge som bara ville ha mer och mer. Plötsligt var det stora mängder räkor som behövdes.
Så till sist var vi tvungen att sätta ner foten: Ska du äta sådana mängder så måste du skala dom själv. Nå nu blev det inte något problem, han lärde sig fort.
När så Linda började vara så stor att hon också ville smaka så blev det Jimmys uppgift att skala åt sin syster. Men då i min lilla låda då gick det undan så hade Jimmy lärt henne hur man gör.
Även Linda blev en snabbskalare. Jösses vad dom åt..... Bröd och sånt det ratade dom.


Som sagt en trevlig tradition med många minnen och som sagt i sällskap av Nils Poppe.


 Å nu är det julat färdigt här för i år. Här står de sista kartongerna som är på väg ut... Packade och klara


Eller nu skojade jag ju. För i fönstret så det en underbar Amaryllis som inte blommat färdigt för i år. Den får stå på första parkett så länge den är så här fin...

Nä men nu så har det yrat färdigt i hatten så nu ger jag järnet i hockeyn.

Ha det gott alla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar