torsdag 30 januari 2014

Klondyke

Voj, voj.

Idag är inte batteriet till startmotorn laddat. Jösses va trög jag känner mej.

Nå men om jag nu verkligen tar tag i dagen så kanske det så småningom börjar rulla på.

Kan ju berätta om min Arbetsträning på Klondyke till exempel.
Klondyke är ett ställe för asylsökande i Boden. Där kan man snabbt börja på svenskundervisning och på köpet få en stor portion samvaro. Alltså starta redan dagen efter man kommit till Sverige.
Vill du läsa mer om vad det går ut på kan du läsa här:
http://www.kuriren.nu/nknyheter/klondyke-ger-asylsokande-en-god-start-i-boden-7201535.aspx

Min roll på Klondyke blir att hålla i någon typ av studiecirkel. Tanken är väl att det ska någon  typisk kvinnlig cirkel: Sticka, virka eller nåt liknande. Det visar sig så småningom. Men känns ju som om det verkligen ska passa mej.
Pysslig och social tycker jag själv är två goda ord som passar mej.
Nu har jag bara varit där två dagar men känner väldigt mycket för stället redan.
Kommer att bli kul.
Ledar ju inte till något jobb men som jag sagt tidigare. Jag ska tanka självförtroende och kolla om min kropp håller för att utsätta mej för stress.

Jag kommer att fylla år här inom en snar framtid. Blev i veckan uppvaktad i förväg av dottern och hennes familj.
Den 14 mars kommer Euskefeurat till Boden. Jag fick en biljett dit. Perfekt med god framförhållning så då hann vi skaffa en biljett år Kenneth också. Ska bli så himla skoj. Vi var för nåt år sedan på förra konserten och det var riktigt häftigt. Men det är klart att man måste gilla deras musik för att det ska bli lyckat. Men det gör ju jag.
Big time.

Ikväll kommer familjen från Heden att passera. Siktet är inställt på Kanis. Det är starta upp värmen i husvagnen som gäller för de äldre och kanske hinna med ett åk i backen. Den lilla blir kvar här och spelar spel med mormor.
Nu är det länge sedan något barnbarn var här och härjade. Ett visst abstinens har slagit till. Ordentligt alltså.

Nils Sedaka, Ricky Nelsson, Chabby Checker, Simon & Garfunkel, Mungo Jerry. Det är grejer det en sån här svårstartade morgon. Det bara sprutar nostalgi ur högtalarna. Jag känner ju att det gör mej gladare.
Ett smakprov på min nostalgimusik idag:
http://www.youtube.com/watch?v=ksjj8J4e2LA&list=PLD2E7EDCC06BA3139

Snart är nog ändå batteriet så pass laddat att jag kan börja och se vad jag ska hitta på en dag som denna...
-Kanske gå ut och mäta upp fönstren ordentligt och göra den där ritningen som ska till för att Kenneth ska kunna bygga mej ett växthus.
-Kanske jag skulle pröva på att göra sådana där goda matmuffins som vi åt på hembygdsmuseet i Arvidsjaur.
-Ja men just det ja. Nu minns jag vad jag tänkte göra idag. Trimma jycken, han är det synd om för han ser inte ut ordentligt för sina buskiga ögonbryn
Kommer strax.......
En absolut färsk bild på min hund... Får jag medhåll från något håll om jag säger att det blir nog att börjar med att snygga till nyllet på Bonzo?

Nu går starten på dagen inte skjuta upp längre........ Till attack... Mot jycken.

Ha det gott alla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar