måndag 20 januari 2014

Kallt och irriterad

Nu blev det för många dagar med sträng kyla.
Usch.
Att som jag, leva livet inne i huset med kaminen inom räckhåll kan väl gå an. Visserligen håller det på att krypa i skinnet av allt stillasittande för att inte tala om allt som jag hade tänkt skulle ske utanför dörren.
Men tänk alla som måste ut.
Postis tror jag inte har någon köldgräns.
Alla byggen och sånt som stänger när det blir kallt och höga dyra efterräkningar när byggena blir försenade. Alla turister och norrbottningar som behöver ta sig fram med tågtrafik. Tågen som bara kan ställa in. Inga ersättningsalternativ, bara ställa in.
Bilar som går sönder
Överhettade pannor som börjar brinna.
Alla vatten och avlopp som fryser.
Hemvärnet som har övning i veckan  i bandvagnskörning, eller nåt liknande som man gör utomhus.
Alla djuren som nu har det verkligt bistert.
Elräkningarna som bara snabbt nu växer till sig.

Alltså, nu kan det räcka.

Jag ser medan jag skriver att jag är lätt upprörd. Av kylan, av att läsa tidningen så här på morgonen.
Men en sak till som gör mej så gröne arg är trafiken genom våran by.

I så många år har vi kämpat som tigrar för att få ner hastigheten genom Vändträsk. Till sist, efter många års krigande så sitter det då uppe skyltar med 60......... Jag tror aldrig att det händer att man kan köra genom byn utan att någon viktigpetter måste fram och förbi. Det är ju en himla tur att det inte händer olyckor i samma utsträckning som bilister utsätter oss för farorna.
Men det behöver bara vara en incident där fartdåren inte har turen med sig så är det ett fakta...
Min son säger att det inte är straffbart att bara vara korkad..... Å så är det ju, men alltså vad jag får lust att skälla och skrika när jag ser dumskallarna.
Att köra för fort är visserligen straffbart, men tydligen bara när man åker fast.
Skulle inte förvåna mej om dom dessutom inte accepterar att någon kör fort förbi där dom bor.
Morr.

Tror att jag släpper det här nu. Verkar inte kunna skriva av mej idag utan jag blir bara ondare och ondare.

Så...........då bytte jag ämne.
Mat.... Det är precis sånt här väder och årstid som soppor är bara så fiffigt. Det är Nyttigt, bra för midjemåttet, billigt och varmt och gott.
Japp, så är det.
Idag ska jag göra en rejäl laddning med tomatsoppa. Det är ju bara så himla gott, med ett hårdkokt ägg som simmar omkring.

Å inte kan ni få veta nåt mer om det där med arbetsträningsplats. Kille från ABF har inte haft tid att prata med mej ännu. Så jag vet inget mer än sist.

Ser ni samma sak som jag???
Jag är fortfarande arg.
Tror det ändå är kylan som gör mej så ilsken.
Skulle kanske se om jag kan ta mej för nåt som gör mej på bättre humör....
Tretår och lite pyssel brukar ju hjälpa..
Jag prövar och ser om det blir nå bättre.

Ha det gott alla


2 kommentarer:

  1. Skickar över en stor kram och ett stort leende till världens bästa Monika. Så fort jag är med bil igen kommer jag och Allie ut och virvlar runt dammråttorna lite <3

    SvaraRadera
  2. Snälla rara. Kramen satt som en smäck. Den behövdes. Tack och bock

    SvaraRadera