torsdag 22 augusti 2013

Lokalproducerat

Hej och godmorgon.

Idag känns det som om jag inte riktitgt har nåt att skriva om......

Mina dagar är sig ganska lika nu. Arbetslös, sjösjuk, vandrar i skogen så fort det går, plockar både bär och svamp, sitter någon stund i pysselhuset,  planerar på mitt växthus.
Ungefär. 
Tro nu inte att jag tycker att jag har ett trist liv, för se det tycker inte jag. Jag fyller verkligen varje dag med sysselsättning och förutom sjösjukan har jag inte mycket att klaga över. 
Det skulle i så fall vara att det bli lite tunt på bloggen

Jag smäller väl i med två bilder från gårdagen:
 Första bilden är från morgonens vandring i skogen.
Tyckte väl att det är slitit i axlarna innan man är hemma så i går kollade jag vad en full korg väger...... 6,5 kilo.
Nå men som sagt inte konstigt att det sliter i axlarna. Men man kanske skulle bara plocka halva korgen........ Hehe vad jag är roligt.
Klarar jag aldrig.
Det är ju nog svårt att lyfta blicken från backen när korgen är full och det finns mer att plocka, att då lyda när jag  kommendera mig att gå hem det är ingen barnlek ska jag berätta.
Igår blev det en långpromenad till.
Kenneth ville ut och ströva i markerna när han kom hem från jobbet.
Jag är ju inte svårbedd. Så det var bara greppa korgen och kliva i stövlarna och iväg.
Men i går kväll plockade jag mest tickor. Får- och brödticka.
Tack och lov för Anna som lärt mej den sorten också.
Det är så gott och enkelt att ta hand om. Bara steka med lite grillkrydda på .......... Mumma

Här är en bild på gårdagens middag. Tala om lokalproducerat.
Det är en älgköttfärs-kaka med smörstekta kantareller. 
I kakan finns det älgkött (skjuten i byn), mangold, morötter och Zuzzini från odlingsbädden, ägg från Alträsk.  Åsså kantarellerna från skogen.
Det enda som är utsocknes är Creme Fraise från norrmejerier.
Ser ganska gott ut va?

Jaha vad ska jag göra av denna dagen?
Bonzo står redo på altanen så vi börjar nog med skogspromenaden så blir han nöjd sen.

Sen har jag sparat två toppen sysslor.... Skura ur soptunnan och skura ur frysboxen........ Hurra så roligt...... eller inte..... .
Skriver jag inget inlägg i morgon så är det för att jag fallit ner boxeländet och inte kommer mej upp. 
Nå men det måste göras. Behöver få igång frysen och ut med soppåsen.

Nå men nu drar vi igång dagen, eller hur Bonzo?

Ha en bra dag alla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar