onsdag 7 augusti 2013

En dag i svampskogen

Hej och godmorgon.
Idag känns det vad jag gjorde igår:
Vandrade i skogen med svampkorgen på armen. Hela dagen alltså. Började på morgonen tidigt. Strax efter 6 var jag på skogen. Tänkte att jag skulle göra bort det tidigt innan någon startat stora värmelampan. Så redan före 9 var jag tillbaka med en korg kantareller som jag satt mej och rensade. Till lunch när jag var klar med det så kom Anna. Vi hade bestämt att hon skulle hjälpa mej med blandsvamp. Hon är duktig, inte jag. Vi hade underbart trevliga timmar i skogen, varmt och myggigt men någon svamp hittade vi inte just.
Men annat hände. Plötsligt står det två renar på vägen

 så av bara pur överraskning så hamna vi på rödbergsfortet.
Där hade jag aldrig varit tidigare.
Där fanns det GB Sandwich. Gott.
Vi avslutade vår svamputflykt med gofika på Annas altan. Skuggigt och blåsigt. Ljuvligt.
När Kenneth slutade jobba så gjorde vi några ärenden i stan.
Sen bar det hemåt.
Jag hade ju bestämt att jag skulle sanera köket när jag kom hem. Har anat att någon bananfluga flyttat in och dom gillar jag inte.
Men nu blev det inte så.
Hehe.
Nu blev det ändrade planer...
K undrade om jag vill ta en svampsökarsväng med honom. Vilken otroligt dum fråga. Klart jag ville. Städa kan man ju göra någon annan gång.
Så det var bara på med långbenta kläder och stövlar och bege sig ut och rekognosera. Vi hittade nya svampställen. Vi fyllde var sin korg innan vi travade hemåt. Väl hemma var jag så mör i benen och så vansinnigt trött så jag tänkte att nu blir det att skalla kudden direkt.
Men se då säger den rara maken...... Du! ska vi ta bilen och fara in på skjutfältet och se om vi hittar igen kantarellfläcken i år?
Ja men vad tror du. Klart jag ville. Stärkte oss med var sin kopp kaffe och iväg.
Kring 21.00 var vi hemma med ytterligare en korg med kantareller.

Det var samma lika varmt och det var samma lika många mygg som tidigare dagar.
Likafullt så älskar jag att plocka svamp.

Blev inte att städa köket i går.
Jag har ont i hela kroppen idag. Till och med fötterna känns som om dom gått rakt av.
Men tack och lov så regnar det idag så jag behöver inte utanför dörren.
Vår herre sköter om att vattna planteringarna, själv ska jag rensa svamp, hoppas på trevligt besök..........Åsså kanske städa köket.... Kanske alltså.
Annars blir det någon annan dag.

Ha det gott alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar