fredag 23 augusti 2013

Julplaner

Idag är det fredag.... Tänkte bara informera den som inte vet.

Förra helgen så träffades ju hela min familj. Nja eller iallafall nästa. (Kent jobbade i Norge) Ni kanske minns att damerna shoppade och herrarna for på lekland med barnen.
Just det ja.
Vi hade många skojiga stunder denna dag.
Som ett vykort fylld med små stjärnor.
Bland annat så tog vi tag i ämnet: Hur vill vi ha våra jular?
 Hur ska just våran tradition av julen se ut.
Att vi ska försöka vara tillsammans var vi mycket eniga om. Det är prio nummer 1.
Däremot det här med all julmat har vi ju kämpat mot länge. Vi har bestämt att varje människa bara får ta två saker med sig till vårt knytkals. Då räknas även julmust, godis och bregott var för sig. Som vi förstod så är det skitsvårt att hålla. För varje år så blir det något mer.
Så nu står vi där igen med för mycket julmat. Dumt.

Nå nu gör vi om och tänker annars.
Kontentan av våran lilla konferens blev denna:
Vi ska alla tillsammans gå ut någon dag före jul och äta ett lyxigt julbord.
På julafton ska vi träffas runt ett stort grötfat, å som tillbehör blir det en skink-macka.
Enkelt..... Det gillar jag.

Så var det de här med julklapparna.
I många år har vi ju bara varit vuxna runt julklappsutdelningen. Alldeles lagom många paket. Vi har i lugn och ro kunnat öppna ett och ett. Titta på vad andra har fått och från vem dom har fått och kommentera, skicka runt, klämma och känna lite.
Det funkar inte nu när vi har tre ljuvliga ungar i sin bästa ålder.
Berget av julklappar är enormt, det gäller att ha tempo i det hela annars hinner dom surra ihjäl sin omgivning eller lessna och gå därifrån. Inte hinner vi se vem som får vad och av vem nu. Nähä..... Trist.
Men se det fanns en bra lösning i det också.
Det blir flera paket-öppningar under julafton. Allt från tidigt morgon till sena kvällen.
Så när vi träffas så är det bara en liten hög med paket. För vi öppnar bara de paket där givaren är närvarande när vi träffas. Å naturligtvis så tar inte Mina barn med sig paket till sina barn till den gemensamma paketöppningen.
Men ni hör så smart familj jag har.
Så nu blir det en julafton  där fokus är att umgås i lugn och ro.

Hurra för mina barn som är så smarta.

Tycker ni att vi har fokus lite långt fram i tiden???
Njae tycker inte jag.
Dessutom är det så att om någon kommer på nåt ännu bättre så är vi alla inte den som inte  kan ändra sig.

Jösses vad klockan är mycket. Tror Bonzo är trött idag som inte klivit runt benen och gnällt en massa och velat iväg till skogs.

Men just det jag måste berätta på tal om sömnig.

I går på morgonen så tog vi en promenad upp på berget. Som vanligt så sprang Bonzo 5 - 10 meter före mej precis som han brukar. Mitt i allt ihop så blev det ett förskräckligt oväsen...
Allt hände så fort men vad jag kan förstå så klev Bonzo på två trastar som låg och tröck i blåbärsriset. Dom for upp med ett våldsamt flaxande och skrikande. Bonzo föll baklänges i pur förvåning. För trastarna kan ju inte orka knuffa honom baklänges?
Nå väl Bonzo kom sig upp, sittandes och försökte ta in vad som egentligen hände. Trastarna for upp i var sin tall och grälade något alldeles våldsamt åt Hunden. Bonzo satt stilla i flera sekunder och försökte lista ut vad som egentligen hände.
Jag blev ju skit-skraj av oväsendet men sedan var jag tvungen skratta. Både åt det två trastarna som lät så himla förnärmade och åt Bonzo som satt och försökte lista ut vad som hände.
Såg otroligt skojigt.

Nå men nu sätter vi fart på denna dagen.
Ha det gott alla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar