tisdag 20 augusti 2013

Är det höst nu?

Underbara tisdag.
Vad ska jag göra med denna dag då??

Bok bussen kommer kring 11.30. Jippi. Då blir det att låna sig lite ny lektyr, både att läsa och lyssna. Första gången efter sommaren så den är efterlängtad...
??????????
Men vad skrev jag nu?
-Efter sommaren. Är det så? Är sommaren slut nu? Jösses det gick fort. Swisch bara.

Men det är ju klart:
-Kräftpremiären har varit, surströmmingspremiären är strax, börjar bli mörkt på kvällarna, aspen uppe på gården har börjat skifta i färg, det går att köpa färsk mandelpotatis, ungarna har börjat skolan, skogen är full av bär och svamp, jamensåatt det är nog höst.
Bara inse. Det är fakta.
Å det ska ni då veta: Hösten är en underbar årstid enligt mej.
Så det är ju inte konstigt att jag mår så bra.

Det är längre och längre stunder som jag slipper sjösjukan. Jippi.

I går var en sån där "gå på stan dag". Så då var det bortgjort för denna gången. Hoppas det blir som jag tänkt: Nästa stadsbesök är när jag ska på Skördefesten i Boden till helgen.
Känns som om jag har skrivit om den tidigare. Men jag tar en repris för att var på den säkra sidan. Den marknaden är så härlig för där är närproducerad mat och tillverkare av allehanda smarta saker. Info från  sånt vi bör ha koll på:
-Sopsortera
-Hjälp att sluta röka.
-Var och hur fungerar kollektivtrafiken.
Ja men ni förstår vad jag menar, inte bara försäljning av rökta korvar, karamell-remmar och damkläder.

Ni vet det där med att jag så gärna vill ha ett växthus???

Nu händer det saker. Jag och Kenneth har beslutat var det ska stå. Kenneth har tagit bort några storstenar så det är något så när platt där det ska stå.
Så nu är det upp till mej att skaffa gamla fönster och därifrån göra en ritning hur det ska se ut. Spännande.
Just nu har jag hela huvudet fullt med frågor och funderingar.
Blir nog till att räta ut lite frågetecken med maken innan jag kan fortsätta planera. Till exempel så funderar jag: Kan man använda både insida och utsida av ett två-glas-fönster, kan man klyva ett två delat fönster... Ja men ni hör, det är ju viktiga frågor så jag vet hur många fönster jag ska köpa på mej.
Blir säkert himla bra..... Fortsatt rapportering när det händer nåt mer, kommer.

Sen så har jag pratat med Inga.Lill och planerat våran höst tillsammans. Å som det ser ut nu så blir det både att träffas och plocka svamp och bär, dessutom verkar vi hinna med att träffas så vi kan få följa på fågeljakt och kanske fiska lite.
Åsså förstås umgås. Är det nåt vi fyra är bra på så nog är det att umgås. Men det är klart vi har tränat länge.
 Den här skylten kände jag att den verkligen stämmer  när det handlar om lång vänskap.

Nå men då avslutar jag med några bilder från våran inställda surströmmings-middag i lördags. Den blev till ändå. Supergott alltså
 Den här bilden har Vilja tagit. Det kan man ju förstå av vinkeln så att säga. Det är iallafall jag och morfar. Just den här bilden visar så väl hur våra barnbarn ser oss. Det är morfar/farfar som är fokus och jag som är med på en kant.
Men se det förhållandet bjuder jag verkligen på. För det är klart och man behöver verkligen inte grubbla lång stund för att inse att det är Kenneth som är den stora lekledaren i huset.
 Morar/Vilja myser
Ser ni att jag har fångat Linda just när hon ska sticka ut tungan och fånga in smulan i mungipan?

Nä men om jag nu skulle ta tag i denna dagen.
Nåt jag vet jag inte ska göra idag är att gå ner i pysselstugan.
Elsladden här lämnat in. Så det blir att inhandla en ny innan det blir nåt lyse där nere.

Så i väntan på bokbussen så ska jag hitta på nåt annat kul. Tänkte jag.

Ha det gott alla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar