torsdag 22 oktober 2015

Läsa bok eller låta bli. Det är den stora frågan.

Men attans vad ont min hals gör idag. Jag har väl inte tänkt bli förkyld??
Nä, det har jag inte.
Så det blir inget med det.

I går var jag tvungen att göra upp en deal med mej själv.
Jag hade fått mej så flera riktigt bra böcker från Bokbussen. Såna som jag stått i kö på någon månad. Så jag hade mest lust att trava upp bokhögen vid soffan, greppa filten, på med läsglasögonen och bara stänga ut allt som händer runt omkring mej.
Men så kan man ju inte göra, trots att man har väldigt stor lust.
-Näää, Monika det går inte.
-Men om du gör ett riktigt bra ryck nu i en timme så kan du få läsa två timmar ändå fram till du ska börja med middagen. Jamen ni hör vilken deal va???
 Klar jag nappade på det.

Så jag fick så mycket gjort under den timmen, valde att till stor del göra timmen ute så jag inte skulle ens se bokhögen.
Det blev att ställa in stora grillen och lite sommarmöbler.
Jag bar in ved.
Tömma skräpet, tomflaskorna, panten och en massa sånt som var i kassar i matkällaren efter att jag storstädade där förra veckan.
Jag eldade skräp i stora eldar-tunnan bakom ladugården.
Jag körde bort sånt som skulle bort innan vinter. Vatten-tunna och sånt.
Jag fixade fåglarnas vinterrestaurang. Så nu hänger det talgbollar, cocosnötter, och det finns hus fulla med solrosfrön. Så nu idag ska jag gå till skogs och fixa en julgran. Pippisarna är inte så nog med att grenarna är jämna och att den är rak och fin. För dom gäller det bara att ha nåt skydd för rovfåglar och att ha nåt att sitta i när solrosfröna ska skalas. Blir som finaste "all inclusive." för små-pippisarna.

Cykeln fick dock stå framme ännu.
Vissa dagar är det fortfarande rent underbart cykelväder.

Ha det gott alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar