söndag 22 februari 2015

Langos

Vilken härlig helg det här blev.
Tog ett beslut här torsdag eller fredag: Att detta skulle bli helgen när jag skulle göra så lite som möjligt. Skulle ingenstans och jag skulle inte göra många nyttiga knop. Nä jag skulle bara vara.

Nu blev det inte riktigt så, men helgen blev toppen ändå.

Fredagskväll var det nog inte mycket som hände efter att vi varit till staden och handlat lite inför helgen.
Lördag förmiddag.,. just det, det var då jag knappt höll på att få på mej kläderna. Nå men till sist var jag färdigklädd och klar för att vara ute............ Med kaffe, jycke och äkta make så satt vi och myste på i vårsolen på altan. Tog promenad efter det skottade spåret ner och ut på sjön. Kalasföre. Går att gå hur bra som helst, knallhårt. Längtar till vi kan ta med lite ved, korvbit, pimpelspö och nåt skönt att sitta på. Får man då någon go abborre att röka så kan jag inte komma på vad som skulle kunna fattas.

Man kanske ska ta med sig en isborr också.
Kanske vore fiffigt.

När så solen slutade värma så for Kenneth iväg och skottade av där han ska hugga veden i vår. Själv satt jag och hejjade på Kalla och de andra på TV.
Efter det så bjöd vi in oss på kaffe hos Kjell.

På kvällen så var jag ju rent tvungen att ringa och rösta på Jon Henrik. Tänk va häftigt att få skicka honom ut i Europa som representant för Sverige. Känner att jag gillar tanken.
I dag på morgonen så var som ilet över att "inte göra nåt" över. Vi var uppe i ottan och löste melodikrysset, när det var avklarat så hittade vi på annat. Fortfarande väldigt tidigt, så tog jag och Kenneth var sin röjyxa och begav oss dit han skottat igår. Röjde hela vägen in så att vi nu kan köra bil dit utan att göra stora djupa revor i bilen.
Skön morgon att vara i skogen. Tjock, tjock mystisk dimma och ca 8 grader kallt.

När vi kom hem så blev vi sittande med var sin kaffekopp. Jag hade burit in en massa kött. Tanken var att jag skulle göra dagen till en matlagardag. Kollade in klockan den var fortfarande inte ens halv 9, ingen brådska med nåt.
 Nå men vi blev som sittandes vid köksbordet och funderade vad det kunde tänkas bli för väder ute om nu mot all förmodan skulle släppa. Då ringde Jimmy
- Vad gör ni?
- Sitter och tittar på dimman och funderar över vad det ska bli för väder idag.
- Här är det strålande sol.
- Lägg av.
- Det är sant, dessutom ska man servera Langos på Vischan idag. Ska ni inte komma ner och äta lunch  med mej.
!!!!??!!!!!!
-Klart vi ska, vi kommer.

Men så gott. Minns inte sist jag åt det.
 Jo nu ljög jag, det var för 10 år sedan på Nolia.
Lääänge sedan alltså.
Det jag minns från den Langos jag åt då på Nolia var att det  mer var en smakbit än som ett helt mål...............
Det här var ett helt mål. Med råge.

En riktigt lyckad lunch. Smart av Jimmy att ringa och fresta oss. 

Som sagt, det blev som annars helg än det jag bestämde från början. Men vadå, det gäller väl att vara flexibel.
Nu i kväll har jag både stekta kotletter, köttfärsgryta och kokta potatisar i kylen. Blir bra att hitta i morgon efter vi kommer hem från jobbet.

Ha det gott alla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar