onsdag 30 juli 2014

Gröna små äpplen

Men se nu är det inte långt kvar av månaden Juli. Det är bara inte sant så tiden rusar på, alldeles nyss var det ju midsommar.
Nu de här sista kvällarna har det varit ganska mulet och då ser man ju: Sitta ute på altanen och läsa en bok en hel natt kan ge vissa bekymmer vad det gäller ljust hela natten. Om det nu var det man tänkte hinna med denna sommar..... Sitta ute och läsa i den ljusa Norrbottniska sommarnatten alltså.......... Too late alltså. Blir till att lägga det på "Att göra" nästa sommar-listan.

Jag har två äppelträd som jag planterat för några år sedan. Hittills har jag inte haft tillstymmelse till äppelkart ens. Men se nu detta år så kommer bägge träden med äpplen. Visserligen är dom ju inte bauta-stora ännu, men snart så. Just nu är dom mest lik gröna plommon.
Tänk va häftigt att kunna göra äppelpaj av egna äpplen. Ligger nära till hands att jag nog ska baka. Trotts att jag inte kan.



När jag gick runt här med min kamera och skulle se om jag hittade nåt som var färggrant så hittade jag denna, Alldeles bakom husgaveln så har det ploppat upp en liten buske. Med ett vackert hallon i. Verkar komma flera hallon vad det lider.


När jag så stod där och fotade hallonet så lyfte jag blicken och tänkte för mej själv: Men varför tror jag att det slutat blomma. Här är ju massor med blommor i ko-hagen..... För den som inte vet så finns det inga kor i hagen numera. Dom tog slut under 60-talet någon gång. Men vi kallar det för kohagen ändå för där är så mycket sten så det går inte att klippa.
Ko-hagen är ju så kul eftersom den växlar färg vart eftersom sommaren går. Ibland är den vit av prästkragar, ibland lila av midsommarblomster, eller gul av smörblommor. Men just nu är det mycket brunt och grönt men även gult och blått.
Det är ju både Praktlysing och Riddarsporrar som brassar på.


Så vad gnäller jag för..... Finns ju hur mycket som helst ute som blommar.

Idag blir det en dag i staden. Ska bland annat träffa Anna. Skulle tro att det blir pysselprat då. Mycket pysselprat.
Men det är klart att mindre skojiga saker ska också utföras: Hämta medicin, veckohandla och sånt som måste göras.

Nä om jag skulle greppa ett par skor och bege mej ut på promenad med Bonzo. 
Han piper och lider. 
Tror att det är löptikar i närheten. 

Ha det gott alla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar