lördag 12 juli 2014

Sommar och varmt

Hejsan på er.
Här är det varmt. Väldigt varmt. Som nu blivit en vana.
Men det ska gudarna vet att så fort man måste göra nåt så blir man ohyggligt svettig och ohyggligt trött efter bara en stund. De som har jobb utomhus eller som jobbar där det inte är AC lider jag med. Undras hur man klarar av det???
Jag förundras och gläds med de som faktiskt gillar denna tryckande värme. För jag gillar det inte. Å definitivt inte min hund heller.
Han åldras i värmen. Att gå och pinka gör att han hänger med både huvud och tunga innan han är tillbaka inomhus.

Nu är det bara så att det är hett, väldigt hett, like it or not.
Nå men slut på gnället nu då.
Här kommer det två matbilder på raken.

Den första bilden var jag tvungen att föreviga här för några dagar sedan då jag hade plockat fram lite råvaror inför det jag skulle tillaga oss lite lunch.
Vilken lyx....... Alldeles nyskördare Mangold tillsammans med älgköttfärs och kantareller. Härligt. Blev en otroligt god paj. Mums


Den andra bilden tog jag när vi åt dagens lunch. Filtallrik med både flingor och nektariner, åsså var sin rökt gös som vi fick av Olle igår. När vi for hem från honom i går kväll så låg  gös i bilen. 
Tack för fiskarna, Olle.


På tal om Olle... I går var vi hembjudna till Olle och Annette. En sån där härlig sommarkväll som innehöll det mesta.
Startade med en lite kamp.
Annette sopade banan med oss allihop i skytte. Trots att hon var helt klart i fel längd. Lite för lång för att kunna skjuta under stängslet och lite för kort för att kunna skjuta över stängslet. Men med en underbar stil........ Knäande och rak arm så prickade hon fyra av fem möjliga. Själv sköt jag bom på alla. Men det var väldigt skoj ändå.
Sen var det pilkastning. Där fick jag heller inga poäng, men som sagt väldigt roligt hade vi. 

Efter att vi klarat av de olika grenarna så blev det middag. 
Grillad kotlett med rostade rotsaker. Rökt gös. Dessutom en underbar räk-och musselsallad. Den var himmelsk. 
Sen blev det både efterrätt och prisutdelning.... Alla fick pris.

Sedan avslutades kvällen med en massa prat och vissa badade bastu och badade i ån som rann förbi. andra tog fram dragspelet och underhöll oss.
Olle var en hejjare på dragspelet.
Som sagt en riktigt trevlig sommarkväll.

Nä men om man skulle se till att man kommer i fotbollsstämning nu då. Det är ju bronsmatchen ikväll. 
Sen är det Rallycross i Piteå i morgon som gäller. 
Hoppas vi inte svimmar i värmen. Kan vara smart att ta med sig ett paraply...

Hejja Hallnor....


Ha det gott alla











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar