måndag 28 juli 2014

Åska och kalas.

Nu blir det av.......Nu ska den inte vara kvar.....
Jag säger upp NSD idag.
Nämligen igår så fick vi äntligen regn.. Ett regn som säkert räckte nästan i två timmar. Regnet fyllde i stort sett hela  vatten-tunnan ute vid knuten tror det saknas 4 cm till den är full.
Dessutom följde det med på köpet så att säga ett mäktigt, häftigt, aldrig-skådat-dess-like, suveränt åskoväder.
Det blixtrade i ett. Det där att räkna, ni vet mellan blixt och muller var ju bara att glömma, fanns inte en chans att veta vilket muller som hörde till vilken blixt. Dessutom så såg man hela tiden någon blixt ibland var det både två och tre och fyra blixtar samtidigt. Så sagolikt häftigt alltså. Å det var inte bara över Vändträsk det åskade. Nä det var ett långt stråk. Dessutom var det fler delar än Norrland som fick häftig åska.
Kolla bara vad ynkligt som NSD har fått in i tidningen..... en liten notis från Stockholm.
Det var inte ens  sent på kvällen så att man kan förlåta med att tidningen gått i tryck.
Nä då Kl 19. var då allt över sedan en lång stund....
Jag tror jag smäller av alltså. 
När naturen går "all in" så ids NSD inte ens skriva om det. 
Dessutom måste ju fler än jag tycka att det här är nåt att läsa om. För ingen i åskområdet kan ha varit oberörd. Vissa var säkert riktigt rädda, för gillar man inte åska så var ju detta ett Big, deluxe skiträdd oväder.
Notisen var så himla liten så jag helt höll på att missa den. 
Dessutom står det nåt alls om det egna området? Alltså om Norrbotten? Men inte det. Skittidning. Nu ska den bort.
Kenneth var nog också nyfiken om vad som skulle finnas i tidningen om ovädret, för när jag vaknade låg tidningen på bordet. Inte vanligt.
Det var det, nu byter jag ämne innan jag blir arg.

Denna morgon så har jag en helt underbar känsla i kroppen. Tanken har farit genom huvudet att jag kanske kan ha på mej lite andra kläder idag å inte bara minsta och svalaste linnet. .Visserligen är det nästan lika många grader ute som tidigare morgnar. Alltså drygt 20, men skillnaden är att solen inte riktigt fått av sig täcket ännu. Men innan jag gjort dag på riktigt så är det väl samma strålande sol.
Återstår att se.
Men jag behöver nog inte bära vatten så att jag knäar idag. Jag vill som tro att regnet igår var så pass länge att jorden klarade av att ta till sig lite iallafall.
I odlingsbädden har jag just nu bara morötter och Zucchini på gång. Men det ser ut att bli bra med Zucchini. De plantor jag förtrodde inne och satte i det vanliga landet frös ju bort ett par dagar före midsommar men då provade jag sätta ner 6 frön i odlingsbädden. Gick bra, dom är ikapp.De ser ut att komma med massor. Mina 6 frön har ca 30 "gurkor" som är ca 10 cm långa..
Mina Zucchini-plantor.

Efter denna torka och hetta så blev det en väldigt snabb blomingstid. Pjoff så har det mesta blommat över. Men än finns det hopp. Gullspiran har ju ännu inte börjat blomma i förgrunden ses ringblommor, som precis har börjat blomma.


Dessa fina fina liljor har gömt sig under gullspiran och nejlikroten så det är bara själva blommorna som sticker ut. Dom verkar ha klarat sig bra.

Just det...... Nu var det bara det viktigaste till sist.
Elis har ju haft kalas i lördags.
Här en före-klippningen bild. 
Snygga ungar bägge två. 
Farmors-hjärtat slår hårt av stolthet.

Här en bild efter en handdukstorkning, ett snabbvarv med hårklippen och sedan tillbaka i badet.
Man måste ju se vårdad ut när man ska börja skolan....

Två polare. Anders och Jimmy. I skuggan på altan.

Ett knippe flickor på ett täcke bakom altandörren.

Bonzo undrar om verkligen inte Malin har tänkt dela med sig av tårtan?

Malin var en hejjare på att repa trassliga vattenpistoler.

Kan ni tänka er ett bättre 6-års-kalas-väder? Inte jag. Lättklädda och massor av vatten och massor av vattenpistoler. Det här var ett gäng pojkar med massor med skoj. 
Här är en bild som visar hur man inte behöver bli blöt. Man står framför altanen å då ropar alla vuxna: Ni får inte skjuta mot altanen då blir dynor och mattor så blöta.
I bland funkade det, ibland blev vi jätte-blöt ändå. 
Men se det  spelar ingen roll i den värmen, snabbt var vi torra igen.
Om ni inte berättar det för någon så ska jag berätta en hemlis: 
-Det var himla skönt att bli svalkad av en stråle med ljummet vatten från en vattenpistol.

Taktiksnack tror jag.

Mycket trevligt kalas.

Jösses han hade jag glömt bort..... Nu ska jag gå och se om Bonzo är kvar på altanen. Håll en tumme för det..

Ha det gott alla. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar