onsdag 18 december 2013

Lutfisk och bilhandlaren

Nu har det gått ett par dagar sedan jag gav mej tid till att sitta ner och skriva ett par rader.

Nu är det ju så att jag har tänkt att när jag skriver inlägg så ska det vara morgon, tidig morgon. Men det  är ju inte alltid så att jag gör klart inlägget på en gång utan helt plötsligt kan jag gå iväg och göra annat en stund. Nå men det har ni nog märkt, ibland i allafall.



I måndags så fortsatte vi men julstämning i god ordning.
Jag och maken vi brukar äta julbord hela december. Alltså inte som man äter det på jul utan En rätt per dag. Ja inte det heller men så fort det passar så  äter vi julmat.
Det kan bli sill och potatis en dag, revbensspjäll en annan dag, skinka och kokt potatis, kalvsylta och rödbetssallad, kokt julkorv, ja men ni förstår hur jag menar. Nu närmast på tur ska jag göra Janssons och därefter blir det sillsallad.
Nä men nu var det om i måndags jag skulle berätta.
Jag  gjorde lutfisk och bjöd Kjell, Stig och Rose-Marie. Det blev uppskattat, Vi var flera som längtat, det är ju så att vi äter ju inte lutfisk andra årstider än just till jul. Undrar om det ens går att köpa andra årstider, vet inte att jag sett det i affären.
Det var premiär att laga lutfisk. Vi har bruka bli bjuden hos Kjell på lutfisk men se i år vill jag prova att laga till själv. Å se det blev lika gott som när Kjell gjort den.
Det var en så trevlig kväll med god mat, trevliga människor, ljus på bordet och i bakgrunden spelade en julskiva. Mysigt..

I går var det ett återbesök till bilhandlaren i Luleå. Det är tur att det är en otroligt trevlig handlare för annars hade jag väl inte riktigt gillat läget vi är i nu.
Det var ju så att vi tyckte att kopplingen tog så obekvämt långt ner och eftersom vi fick full garanti i två månader så påpekade jag det.
Som sagt tillmötesgående bilhandlare så har man haft in den nu vid två tillfällen och försökt åtgärda felet men se det har tyvärr inte varit de fel som dom hoppats på.
Först kollade de om det kommit in luft som gick att lufta bort, icke det, felet var kvar. I går bytta dom en grej i hopp om att det skulle var det som är felet. Men se icke det. Nu måste dom byta hela kopplingen. Det blir då ett besök återigen i Luleå men det blir efter helgerna.
Så jag hann springa omkring i Luleå och kolla på affärer, jag må då säga för att vara sista veckan före jul så var det lugnt på stan. Inte mycket folk alls.
Köpte jag nåt??: Ett stycke motorvärmarsladd, julklappsetiketter och en julklapp som Linda beställde. Inte mycket med andra ord. Men det som blev guldkanten på dagen var att jag och Anna hann träffas en stund och äta lite lunch tillsammans och trava runt på i affärer.
En riktigt trevlig dag alltså.

Idag blir det stadsresa och lögardag. Kenneth kommer hem till lunch och blir då bjuden på jul-köttbullar och potatis sedan så ska jag följa in till staden,  vi ska och simma några längder innan jag ska på viktväktarna.
Men innan det så ska jag någon timme i pysselstugan.

Ska bara göra mej en stor termosmugg med kaffe att ta med, himla fina grejor, men jag vill ju sedan på att glömma muggen där nere. tur jag har fyra termosmuggar.

Ha det gott idag alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar