söndag 27 september 2015

Jakt, kantareller, fest och annat

Men alltså..... Jag har så mycket skojigt att berätta så jag kan inte vänta på att jag ska få tid någon morgon att berätta. Så nu blir ikväll i stället.
Känns som om det kommer att bli ett långt inlägg men jag får väl behärska mej lite och inte skriva så ni inte orkar följa till slutet.
Dessutom är jag då inte hemma i morgon så då kan jag ju inte skriva.
Nå, till allt det jag vill berätta.

Måste för det första berätta att min hjärtskärande känsla om den stackars kissen är löst... I går kväll var Folk hit och lyckades locka fast sin katt. Himlarns så nöjd jag känner mej över att kissen har fått komma hem, in, till ordnade former. Mat, värme och omtanke av en familj.
En sten har fallit från mitt hjärta.

Idag följde jag med Kenneth ut på jakten. Väldigt sömning och full av minnen efter gårdagskvällens festlighet i Alträsk...
Återkommer till det.
Nu var det då dagens jakt. Jag och Kenneth satt mitt mot varandra på en hälla och småpratade över lite förmiddagsfika.


Plötsligt tar Kenneth fram jaktradio och säger viskande: Inger, en älg på väg mot dej..!!!!???

-Va???
-Var???
-Hur vet du det??
Jag fattade ingenting.

Över min axel ser Kenneth hur det kommer fram en älg som bara står och tittar på oss 40 meter bort.
En ko/kviga, så nåt skjuta blir det ju inte för det är ju koförbud nu i jaktlaget.
Men titta får man ju. Undras om det är någon kalv med??? Den får man skjuta.
Kenneth tar sin bössa och börjar gå mot kossan. Hon var bara hur nyfiken som helst och hade inga tankar på att flytta på sig.
Till sist var det inte ens 20 meter mellan Kenneth och älgen. Då hör vi hur någon i snårskogen kastar om och börjar springa bort från oss. Även hon som var så nyfiken på Kenneth springer sin väg.
Så var det över, men det blev helt klart spännande en stund.
Inger som satt en bit bort från oss fick se bägge djuren. Det var inte någon kalv det andra utan det var två kvigor som passerade henne.
Jag som alltid har kameran i handen..... Kom jag mej för att ta på kort på Kenneth och älgen, men skulle inte tro det.
Skit alltså. Så dumt.

I fredags så skulle det bli regn men på morgonen var det uppehåll. Vi hade ju blivit bortbjuden på middag på lördagskvällen och jag antog att det inte skulle var direkt Vikt Väktarmat vi skulle bli bjuden på.
-Så varför inte börja dagen med en rejäl skogspromenade. Kanske jag skulle lyckas tjäna in något pro points, för äta det skulle jag unna mej på lördagen.
- Sagt och gjort. På med stövlar och promenadvänliga kläder.
Utifall att jag skulle falla över något ätbart så tog jag för säkerhets skull med mej en korg.

Hann inte promenera så länge i skogen innan jag kom på ett stort område men Kantareller..

Där for mina föresatser till motion.
Blev till att plocka.
Korgen full. Jag kunde ju inte fortsätta på min promenad, korgen blev för tung att bära. Nä det var bara avbryta och fara hem igen.
Där blev det intag av lunch.
Efteråt satt jag på altanen och drack kaffe.
Kunde konstatera att det fortfarande inte börjat regna.
- Ja men ännu var det inte för sent att ta sig den där promenaden......
Innan jag var skodd och klar så hade jag tagit ett nytt beslut. Jag skulle fara tillbaka till kantarellerna och se hur mycket jag varit tvungen att lämna.
En annan korg fick följa på armen.
Tag mig rackaren var det inte så att jag fyllde den korgen också.


Så här ser det ut när man lastat upp 10 kilo orensade kantareller på köksbordet.  Blev ett styvt jobb innan det var klart. Tur att Calle och Doris passerade så jag kunde fylla en korg och ge bort..... Orensat alltså.

Fick ju ihop en korg att ta med på lördag.
Alltså Middag hos Kecke och Tommy. 
Vilken otroligt trevlig kväll och vilken mat. Nomnomnom.

Återigen så hade jag ju kameran med och skulle föreviga maten.......

Den vackra bålen vi fick till rombomben och rågskålarna!!! Var det rågskålar det hette? Nå det var bara så gott. Kom med på bild.

Förrätten en rulle med räkor, lax och rom, fick jag också med på bild. Men himmelska tider så himla gott.


Men sen var det kört...
Fick inte med supergoda sjömansbiffen som var dekorerade med lingon och persilja, inte heller den underbara salladen på marinerad rödbeta och blomkålsröran.
Efterrätten var slut innan jag kom på att föreviga den. 
Vacker pannacotta med jordgubbar. Dekorerade med flarn, ett gjord på hallonkola den andra var gjord på käck med citron. Men hjälp va gott.
Proppmätt. 
Resten av kvällen så var det prat som gällde och en massa skratt.

Kenneth, Doris och Calle på väg att sätta sig vid bordet.

Christer och Chatrine, trevliga grannar till Kecke och Tommy

Jag mätt och strålande glad.

Värdparet Kecke och Tommy.


Av allt som avhandlades så var även årets dansprogam på danslogen ett ämne... Eller det kanske inte var årets???.
Nå väl en mycket skojig kväll, som skojiga kvällar brukar bli så blev även denna snabbt slut. 
Men så himla kul vi hade.

Nu har jag snart klarat av allt jag ville skriva om, bara en sak kvar...

I kväll var vi en sväng till Heden.
Vilja ville visa Kenneth någonting så de gick upp mot garaget. Efter en stund så hör jag det Kenneth försöker med både lock och pock att hon ska komma....
-Kom hit onge!!! Nä , morfar...

Blev ju nyfiken vad de sysslade med.
Hoppla. 



Där har Vilja klättrat upp  i ett träd och hon hade inga planer på att klättra ner. 
Ser ganska kul ut tycker jag. Fniss.

Men se nu blir det gonatt.
Ha det bra alla.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar