fredag 26 december 2014

Gör inte mycket idag heller

Det här med temperaturer kan ju nu vara väldigt konstigt. Moder Natur kan ju verkligen skoja till det.
Från i går någon gång där på eftermiddagen så slutade det vara minus 20 ute utan det blev minus 14 i stället. Ja men det är väl bra det.
Lika vackert ute men bilar, strömförbrukning och fåglar har det inte lika bistert.
I dag på morgonen så är det fortfarande så där kring -14. Men på andra sidan berget mot älven till, där är det fortfarande kallt. Riktigt kallt. Åsa skriver nu på morgonen  och Jennie skrev i går kväll på Facebook att dom har -27. Det är grinigt kallt.

Det var en kort temperaturrapport.

Vi har en kompis som fyller år på julafton. När han var liten så var det viktigt att det var födelsedagskalas på förmiddagen och julafton på eftermiddagen. Så då har vi kört vidare på det. I år när jag skulle ringa och sjunga på födelsedagen så var det ju just i samma veva som vi förstod att Jimmy var sjuk.
Så skam att säga så missade jag Tommys födelsedag med 1 timme. Så det var bara att ringa och sjunga på hans julafton i stället. Nå men det gick bra det också. Han är som snäll den mannen, inte en enda gång har han suckat när jag sjunger för honom. Jag tänkte att han kan ju tycka det är ganska plågsamt för jag sjunger i alla tänkbara tonarter, samtidigt, nädå han tackar bara artigt och säger :Tack, tack.
Tommy pratade om att han hade en burk med Ernsts inlagda lax. Den var visst fenomenalt god. Den måste jag ju prova att göra.

Jag har nyss pratat med sonen på lasarettet, idag verkar vara en mycket bättre dag. Han låter för första gången på säkert två veckor som att han är vaken. Både vaken och skämtsam. Roligt.
Får se då om dom skickar hem han idag eller i morgon.

För övrigt så händer det inte så mycket här hos Lundgrens. Vi förtog oss nog igår med julottan. Resten av dagen häckade hela familjen i soffan. Jag, maken och jycken. Men det var skönt det också.

Idag får vi se vad vi tar oss för. Vi är bjudna på kaffe i Djupdal på eftermiddagen annars så har jag ingen aning vad jag ska syssla med under dagen. Men en kvalificerad gissning är sticka och läsa bok.
Vet ni vad en Minion är?
Det är en liten figur som jag tänk prova virka, men måste ju ha gult garn först.

Det här är en minion. Ganska söt.


Kenneth väntar nog bara på blida, han har ju fått flera julklappar som ska monteras på släpvagn och på traktorn. Men det gör man ju inte när det är så här kallt, inte om man kan vänta på varmare väder, å det kan han ju.

Å just som jag sa det så röck Kenneth på sig kläder och drog iväg till grannen. Grannen är bortrest och Kenneth är gårdskarl där under tiden. Är inte så komplicerade saker som ska utföras. Mest kolla så att pannan går som den ska och att allt verkar lugnt där.

Jamen jag tror att jag knökar in mej i soffhörnet och tänder handarbetslampan. Blir till att sticka.

Eller först tror jag att det blir en påtår och ett glas vatten.

Ni ska ha en riktigt bra dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar