lördag 2 januari 2016

Nyår

God fortsättning på er. .
Hoppas att 2016 blir ett bra år, både för oss och för er.

I går var vi på födelsedagskalas hos Lena på Cafe Rävasten.
Som alltid är det en himla trevlig tillställning, massor av folk och gudomligt god mat. Tala om att äta sig totalt fördärvad.

Helt sagolik fisksoppa med hemgjord aioli till. Gott, vansinnigt gott.

Den här bilden har jag lånat av Lena, den visar den gudomligt goda tårtan, den var gigantisk, precis på Lena-vis.


Till nyårsafton var det väldigt stillsamt hos Lundgren.
Vi och Inga-Lill tog bilen på nyårsafton och var en snabb shoppingtur på storheden. Sedan fortsatte vi hela fyrkanten runt. 
Blev ett fikastopp hos Jimmy. Han mådde verkligen inte bra. Dagen före hade han fått cellgifter. De hade däckat honom ordentligt den här gången. Han var ohyggligt trött och mådde orm. 
Men efter lite chips, en skinkmacka och  trevligt sällskap så verkade magen acceptera att det måste var över nu. Jimmy orkade till och med upp en stund från sängen, fick på sig lite kläder. 
Tror till och med han fick känna sig lite som en människa en stund, innan orken tröt igen och han var tvungen att plana ut i sängen.
Där lämnade vi honom. Tror inte han brydde sig om att hålla sig vaken över 12-slaget.

Lagom till det var dags att påbörja en nyårsmeny så var vi hemma igen. Tre kockar senare hade vi fått ihop en super-tre-rätters-middag. Eftersom jag såg till att vara den som komponerade menyn så var den viktväktar-anpassad.
Vi klädde om till nyårsstassen. För Kenneth betydde det att byta byxor till mjukisbyxor med resår-midja, för Inga-Lill betydde det att byta till den lilla svarta......... Alltså från grå vardagskalsonger till de finare svarta helgdagskalsonger... Eller det kanske var tights. 
Själv beslöt jag för att jag duger så bra som jag är. 

Naturligtvis så hade vi ett festligt glas att hålla reda på medan vi lagade mat. 
Vi är ju nåt ohyggliga sams, så att få en julcider att räcka till tre glas var ingen konst.



Kolla här va. Inga-Lill hade med sig tulpaner. Plötsligt så kändes det som om våren är på ingående....


Nå men så var vi redo att avnjuta nyårsmiddagen.


Gravad renstek på en bädd av babyspenat. Till det champinjoner, pepparrotsvisp och vindruvor.


Varmrätt: Hasselbackpotatis, kycklinggryta, gratinerad sparris inlindad i lufttorkad skinka. Tomatsallad och en god dressing.


Sen tog mina vänner time out. Blev soffhäng med en choklad ask. 


Till sist blev det dock plats i magen för efterrätt. En fruktsallad med riven choklad och vaniljsås.

Kvällen för övrigt innehöll lite TV-tittade: Grevinnan och betjänten, 
Malena Ernman läste Nyårsklockor och sjöng duett med Jerry Williams. Vad jag är imponerade av Malena.
Efter 12-slaget så blev jag och Inga-Lill sittande framför en film. Jag hade hört talats om den och bestämt tidigare att den måste jag se någon gång. För Inga-Lill var det en nyhet.
En fransk film.  Underbar var den, vi skrattade högt vid flertalet tillfällen. Måste googla vad den filmen heter. 
Ett ögonblick.

Den här var det:

Kan verkligen rekommendera denna. Så himla skojig och samtidigt så varm och fin.

Nå men sen var det bara att krypa ner mellan lakanen. Någon av oss skulle arbeta på nyårsdagen..... Inte jag jag skulle på födelsedagsmiddag. Alltså var det någon annan.

Nä men nu får nyårsrapporteringen räcka. 

Ha det gott alla.





1 kommentar:

  1. God fortsättning på det nya året :)
    Den filmen är jätte bra, rekommenderas :)

    SvaraRadera