måndag 18 augusti 2014

Närproducerat och jakt på människor

Hallåjsan på er.
Idag är en sån här sitta-vid-telefonen-och-försöka-hitta-människor-dag.
Inte sant alltså vilken tid det kan ta att få tag i två personer på kommun samt att beställa två tider hos läkare samt att få rådgivning av ett annat vårdställe.
Klockan är ju inte ens 9 och jag har ju varit på människo-jakt i nästan en timme redan. Nå men det kanske går innan dagen är till ända.

Måste ju få visa två bilder. På närproducerat. Först våra Zucchini som vi odlat i odlingsbädden som Stig har byggt ihop.
Vansinnigt gott men köttfärsfyllning och  gratinerade.

Här är årets första kantareller plockade. Men tala om att det ropas efter regn i skogarna. Det är så torrt. Men ett par nävar med kantareller fick vi ihop. Fler har jag tänkt det ska bli. Många fler, för nu säger man att det ska regna i veckan. 
Visserligen så har det ju låtit så på väderprognoserna många gånger i sommar: 
-Norra Norrland (Där bor jag) risk för regn och åskskurar. 
Men se det har bara varit falsk marknadsföring rakt igenom. 
Dom bara löver och löver........ Vem sa det??? Var det Emils pappa kanske?

Men jag måste ju visa en bild till på närproducerat:
 Vi var ju på Rally-cross i lördags i Älvsbyn. Vi hade ju tänkt få hejja på Robin Hallnor. Men den stackaren fick trasig bil innan tävlingarna kommit igång på allvar.
Nå men nu fanns det ju en massa andra som det gick att hejja på . Det var en trevlig dag med alldeles lagomt väder.
Vad har nu närproducerat att göra med en Rally-cross tävling i Älvsbyn att göra.
Jo Vilja fick välja. Jag hade en påse med godisbilar och en påse med små morötter från vårat land. Den härliga ungen valde påsen med morötter.
Visserligen valde hon bilarna sen när morötterna var slut. Men ändå. Inte dåligt betyg på våra grönsaker. Undras om hon fick nå ont i magen efteråt av alla morötter?


Här då....... Nu gäller det att ni är skarpögd. Jag har faktiskt fotat ett segelflygplan på väg ner för landning. Å Det ska jag berätta mina vänner 
-Att dessa flygplan är inte lätt att få på bild. Dom har ju inget motorljud som kan ge en ledtråd att det är på väg in för landning. 
Klart jag hade ju kunnat ta bilden rätt upp i luften men jag ville ha ett just  nära marken. 
Det är ju det som ger extra krydda till biltävlingarna i Älvsbyn. Att ha en start och -landningsbana alldeles bakom huvudet. En salig mix mellan segelflygplan och vanliga små plan som bogserar upp seglisarna.
Häftigt.
Just det, som ledtråd så är planet nära skogskanten


Här en bild på mina män på väg från en skogspromenad.

Alltså nu håller det att finnas många tecken på att det är höst på ingående. Skuggorna på morgnarna har blivit långa, det är mörkare på kvällen, som jag skrivit tidigare så finns det snart svamp att plocka om det bara kommer nå regn alltså. Folk är ute och plockar bär.
Dessutom så har jag själv ett tecken på att hösten närmar sig. 
Det är att jag plötsligt börjar bry mej hur det ser ut inne. 
Under sommaren så struntar jag högaktningsfullt hur mitt hem ser ut. Ja nu menar jag inte att jag inte håller undan sånt som dras fram, kör diskmaskinen, tvättar och sånt..... 
Nä jag menar det där andra. 
Att jag plötsligt börjar se hur mitt hem ser ut.
Att jag plötsligt känner suget efter att få en ny matta eller söker fram lite ljusstakar. Till och med jag kan börja längta efter nya gardiner i köket. Ja ni förstå säkert vad jag menar.... Undras om andra också får sådat på hösten??

Nä men om jag skulle återgå till min telefon-jakt.......... Inte jakten på telefoner utan på människor som nås per telefon.... 

Ha det gott alla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar