onsdag 20 augusti 2014

MG och regndans över hela mej

Äpplen
Väglots
i går
Hällregn
MG



Det är mina stödord för dagen.

I går börjar väl med: Jag följde med Kenneth in till staden på morgonen. Jag skulle till Sunderbyns sjukhus med bussen 9.30.
Hemma på morgonen så stod jag och funderade om jag behövde jacka, det var bara 13 grader ute. Dessutom hade det kommit välbehövligt regn, massa underbart regn både eftermiddagen dagen före och på natten, men det var ju historia det då.
-Nä.... Jag bestämde att det skulle bli varmare fram på dagen.
Så när klockan började närma sig tiden för avresa så tog jag en promenad bort mot bussparkeringen. Det är ingen lång sträcka, 500 meter kanske. Ganska snabbt så kunde jag ju konstatera att nu kommer det några droppar. När jag bara hade ett övergångsställe och 70 meter kvar, då rämnade himlen. Det bara forsade ner. Behöver jag berätta att jag var plaskvåt. Över hela mej. Å inte hade jag någon jacka som kunde skydda lite. Dessutom låg paraplyet kvar i bilden.
Tänkte när jag sjönk ner på sätet i bussen:
-Den som sätter sig här efter mej kommer att bli våt i rumpan.
När jag då satt mej så kom det ett SMS från Den goa Lena..... Jag dansar regndansen för din skull!!!! Ja det var ju himla omtänksamt. Jag vill ju ha regn så det kommer svamp. Men inte just då.
Besöket på sjukhuset var ganska förväntat. Läkaren som tog emot mej på Neurologen sa:
- Jaha du kommer nu, det var ju det jag förstod att det skulle bli så här.

Under drygt två år så har jag ju gått på en utredning eftersom man misstänker att jag har en sjukdom som heter Myastenia Gravis Okulärt.
Den som brukar läsa min blogg minns ju tågresan (med förhinder) ner till Umeå som jag och Kenneth gjorde. Det handlade om att göra tester för detta MG.
Enkelt förklarat så är det problem mellan signalerna i nervändarna och till musklerna. Okulärt betyder att det sitter i ögonen. Förkortas alltså MG.
MG kan man ha på alla ställen som det finns nerver och muskler på. Men än så länge vet man bara att jag har i ögonen.
Är ganska besvärligt, med dubbelseende och vinglig gång, dessutom vill jag på att bli åksjuk när jag går längre sträckor. Finns ju bra mediciner men naturligtvis så ska inte jag som både går på insulin och Waran få sån medicin. Dåligt att blanda.
Nå men jag har fått annan medicin så då får vi väl se om det blir bättre.

När jag sedan kom tillbaka till Boden så var nästa skyfall över mej. Som en dränkt katt såg jag ut när jag kom in på Arbetsförmedlingen. Men sedan gick det bättre. Inget mera regn på mej igår.

Jaha då ska vi se vad det står mera för stödord.

Äpplen.
I går kväll tog jag en promenad på ägorna. Inspekterade mina två små äppelträd. Ni vet de som ger äpplen för första gången i år. Det ena har 12 stycken äpplen och det andra har åtta äpplen.
Ni ser en som har koll.
Nu till nåt konstigt. Det ena äppelträdet har en banderoll på sig som säger att det är ett äppelträd som heter Transparente blanch. Det är ett ljusgrönt äpple med nästan lite genomskinlig look. Alltså det är vad som kommer fram på Googles. Nu har inte mitt träd sådana äpplen.
-Ehh nähä. Äpplena är till hälften röda och häften rejält grönt. Inget ljust och nästan genomskinligt här inte. Undras vad det är för sort jag fått i stället.
Att det är ett äppelträd är då säkert.

Rapport från vägbygget.
Man har börjat asfaltera. Kommer att bli hur fint som helst. I går när vi kom från stan fick man åka bakom en lots. Ganska häftigt. Där är det folk som kör fram och tillbaka hela dagar  med stora skyltar.... "Följ mej"
Kommer att bli bra det här.

Nu ska jag greppa dagen. Börjar med en påtår och ett glas vatten.

Ha det gott alla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar