fredag 6 juni 2014

Nationaldagen

Med en enkel tulipan upp på bemärkelsedan vi har den äran, vi har den äran att gratulera.

I dag är den Sveriges nationaldag och även Irénes födelsedag.

Nationaldagen har vi i många år firat i denna by med att städa upp kring badplatsen. Brukar vara riktigt trevligt med massa folk och massa ungar som passar på att bada. Hujja, jättekallt, men ni vet hur det är: Är det sommar då badar man när man är barn. Inte en enda gång har någon vuxen badat så här på nationaldagen.
Mycket grilla korv och dricka kaffe brukar dagen också bestå av.

Jag har alltid tyckt att det är ett super fiffigt sätt att fira Sveriges nationaldag på. Visserligen finns där vi är varken nationaldräkter eller flaggor men ändå känns det som vi firar in både nationaldagen och sommaren. Å jobbet är inte så betungande, vi är ju så många.

Förr så brukade dagen avslutas med tårta hos Iréne. Men min goa vän är ju borta sedan några år, så det blir ingen tårta. Men just att hon fyller år på nationaldagen gör ju att jag som annars aldrig kan komma ihåg födelsedagar, kommer aldrig att glömma Irénes.
Hon är inte här men hon finns i mitt hjärta och i mina tankar.
Saknad.

Dagen igår:
Målade från morgonen lite fönster här och lite fönster där, men sedan bytte jag till städgrejor. Städade ur mygghuset så det blev stor sommarinvigning. Årets första lunch avnjöts i mygghuset. Härligt och precis just den dagen när det var som varmast.Dessutom den dagen som knott och mygg invaderade vårt hem. Precis perfekt tajming.

Till middag klädde vi upp oss och drog ut på skojigheter. Vi for till Älvsbyn och åt förunderligt god middag.
Lax på planka för mej och nåt som hette Balkansbiff till Kenneth. Men så sagolikt gott det var.

Sedan kaffe och friterad banan, och Kenneth åt glass och bär.

Men alltså, efter det så var det inte att sucka eller göra nåt som krävde plats i  buken. Jösses vad vi var mätta och jösses vad gott det var, å jösses vad lyxigt det kändes att braka till med en sån middag, dessutom på en torsdag.

Sedan fort vi hem och dog lite i soffan. Vi var väldigt lättroade. Såg för en gångs skulle en film på TV. Det är väl år och dagar sedan vi hade ork att sitta en hel film och titta. Det var nog kombon av gomiddag och den tropiska hettan som gjorde sig påmind tror jag.

Den här bilden har inte jag tagit det såg jag direkt. Jag undrar om det kan vara Viljas första selfie?? Kan vara, men jag tror att hon måste slipa lite på tekniken. Eller vad tror du?

Brandmän gör ju så har jag sett. Barnbarnen gör också så här har jag sett. Men det är första gången som Kenneth klär av sig så här. Ska vi gissa att jeansen är lika full i grönska som stövlarna??

Nä nu ska jag dra på mej lite målarkläder och måla ett fönster och ett par knutbrädor. Sen bege sig till badstranden. 
Får inte glömma myggmedel.

Men först en påtår å ett glas vatten.

Ha det gott alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar