måndag 24 augusti 2015

Lillpite, Alträsk, Hapträsk, Sunderbyn, Kalix.... Jösses vad jag ränt runt

Tänk att jag som har så visset minne har inga problem att minnas denna dag för exakt 40 år sedan. Dagen som började med mysig söndagsfrukost och lite fix hemma. Vi packade en kasse med lite ingredienser.
I väg till Siw.
Jag, Kenneth och Siw skulle baka mjukkaka. Att göra den stora degen gick fint. Men just när vi satt med en kaffekopp och väntade på att degen skulle jäsa, då började det.
Mina värkar.
Idag är det inte säkert att vi farit in lika tidigt. Vi kanske hade hunnit börja kavla och grädda innan vi kontaktat förlossningen.
Men nu var det då, året var 1975 och direkt jag ringde på förlossningen så sa dom att det var bara att komma på en gång.
Vi lämnade Siw med den enorma degen. Hon hade att göra hela dagen kan jag berätta.

Sju timmar fick vi vänta innan det var klart. Men se då kom han.
Världens vackraste lille gosse.
En liten, liten kille på 2,5 kilo men så otroligt vacker.
Stor, stor kärlek på en gång.
Tack att vi fick den äran att bli föräldrar till just dej.
I dag är han 40 år, men tala om att  tiden bara dragit iväg.


Grattis Jimmy.

I går var det stor ansamling av både Jimmys kompisar och släktingar som grattade. Liten varm lägenhet med massa av varmhjärtade människor. Många skojiga samtal, precis som ett kalas ska vara. När vi kom hem så räknade hur många vi varit där..... 27 stycken. 
En riktigt perfekt dag.

Några bilder:











Dagen innan Jimmys kalas så var det ju dags för surströmmingspremiär i Alträsk. En riktigt trevlig tillställning, underbar tradition 

Naturligtvis så fick jag några fina bilder på surströmmingsklämma mitt i nyllet.

Klassisk pose av Doris:


Kenneth kan han också.


Annica hade laddat en rejäl macka.


Så himla gott.
Så trevlig tillställning.
Vi kommer nästa år också.

För övrigt har veckan varit ganska full av både roligt och mindre roligt. 

Vi har hunnit med en middag hos Kicko och Thomas. Till middags-tillbehör bjöds på ett förunderligt väl skulpterat panorama. Som ni ser så verkar inte kocken så himla utpumpad ut. 


Vi har följt med Jimmy till Trafikmedicinska enheten i Kalix. Trevlig dag det också


Jag har monterat flera smörgåstårtor till Jimmys kalsas i går. 
Vi har fått ihop en halv korg med kantareller.
Som sagt massor av skoj har hänt.

Eller det enda som dragit ner trivseln var att jag mått som en påse skit efter droppet jag fick tisdag och onsdag. Mått väldigt illa, dödens trött och ont lite här och där. Full av blåsor över hela kroppen, magen som helst velat att jag bosatt mej på dass. 
Nå men det är historia nu. Tänkte jag.

Nu är det ny vecka. Måndag idag, och den här dagen är det enda jag ska göra är skriva i bloggen, plantera boll-kryss till ett vackert höststilleben ute på bron. Pyssla om mej på bästa sätt.

Ha det gott alla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar