lördag 27 september 2014

Jäkna

Vi har varit i Jäkna. 
Vi trotsade min eländiga mage och drog iväg ett par dygn.
Där har vi i vanlig ordning njutit av stillheten (Visserligen så har vi ju det hemma också) sällskapet och bara haft det gott.
Här hade vi hade riggat upp en väldigt konstig sten på en torrstubbe. Medan Inga-Lill skulle ta kort så hukade jag mej ner och spanade efter Bonzo. Hoppla där kom jag med på bild..

Jag och Inga-Lill gjorde en sakletar-promenad uppför stranden. Hittade många fina stenar som i vanliga fall ligger ute under vattnet. Men kunde med blotta ögat se att det varit varmt och torrt där också i sommar för det är inte sant vad lite vatten det är. Skulle tro att elproducenterna kommer att använda det som argument när de brassar på med el-priserna i höst och vinter.


Hösten hade gjort ett hastigt intåg. Det var kyligt i luften. Så vad gör man då??? Man klär sig, massor och så sätter man sig ute och dricker varm glögg. Mumsigt

Här skulle jag ju ha fått med en liten inspelning...... Med ljud. 
Kvällen före så hade Kenneth och Inga-Lill lagt ut nät. På morgonen var det en aning gropigt på sjön. 
Va då en aning gropigt??? 
Jag menade ju att det blåste ordentligt, stora vågor och vita gäss alltså.
 Redan när dom klev i båten så anande man hur mycket det blåste. Inga-Lill skulle ju ro och Kenneth ta upp näten. Som båten släppte från land och Inga-Lill tog första årtaget uppströms mot vågorna så................ Swisch var dom 30 meter neröver älven.
Hos grannen alltså.
Här går det undan.
Så bra. Eller inte??
Det var ju uppströms näten låg. Dom fick byta plats. Kenneth fick ro. Fast Kenneth tog i så stod dom stilla långa tag.
Att använda motorn var inte aktuellt dom skulle ju bara en bit ut och ta upp näten.

Nå men till sist var dom ute vid näten och det var bara att börja ta upp. Men ni vet ju hur ljudet kan ta sig långt över en sjö. Fnissade lätt när jag hörde Inga-Lills tjut. Det lät som om hon åkte bergochdalbana.
Bägge två var väldigt nöjd när dom var iland igen.

Vi fick många fina fiskar på nätet. Däribland denna stora abborre.

Kenneth visade hur man fiskar öring. Fick två riktigt fina vid stranden rakt nedanför stugan. Men nu är dom bara ett minne blott. Den ena blev till delux frukost. Färsk kokt...... Så himmelskt gott alltså.

Denna bilden är från dagen när näten skulle upp ur sjön. Det blåste ju och det blåste kallt. 
Men i läa bakom båthuset så var det hur mysigt som helst. Där passade vi på att sola och njuta av värmen.
Både Bonzo 

och Inga-Lill.

Nä men om jag skulle ta och greppa dagen. Renbädda tror jag att jag börjar med. Startar jag nu så hinner jag innan Melodikrysset. 

Ha det gott alla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar