torsdag 12 september 2013

Fladdermöss och sånt

Sådärja då var det gjort.

Jag har på morgonen fått saker att hända:
-Beställt sand till lekplatsen i byn.
-Skrivit och skickat ut inbjudan både till Byns årliga älgköttsoppsfest,  byamöten och gemensam arbetskväll.
-Farit runt i byns brevlådor och agerat postbud.
-Just gjort klart några affischer som jag ska sätta upp i våran by och i grann-byn.

Får jag nu bara knivarna slipade idag så får jag vara nöjd med min arbetsinsats.
Gäller att var beredd... Ikväll kommer första laddningen med älgkött.

I fjol så blev det aldrig några höstfärger i träden. För när det började regna i slutet av sommaren så var träden gröna och fina. När det slutade regna flera månader senare så var träden kala, men se det tar vi igen i år.
Det är så vacker. Allt från gröna sköna nyanser till orange, vinröda, knallröda nyanser. Det är precis så här en höst ska se ut.
Annars är det mycket som inte är riktigt som det ska där ute: Det är så torrt i markerna, inte ens vattnet i sjön är nåt att skryta om. Lågvatten nåt förskräckligt. Snart kan vi nästa gå torrskodd över till Brage på andra sidan sjön.
Sommarvärme, nästan badväder, gör att knotten och myggen har fått en ny renässans.
Trodde ju att det var över för i år men se icke det.

Stackars bärplockarna och alla andra som vill var i skogen.

Jag måste ju berätta om min jakt i går.
På morgonen medan jag satt och skrev i min blogg så fick jag för mej att det var något som frassade här inne. Jag skyllde ljudet på Bonzo, det är nog han som pysslar på med något.
Nähä, inte var det så.
När jag gick in i köket så ser jag något som flyger omkring, tjong, tjong, fram och tillbaka. Min första tanke var att jag återigen hade fått in en svala.... Men så enkelt skulle det nu inte var.
För fåglarna siktar ju mot fönstren och blir fort trött så man kan fånga dom med en handduk och bära ut eländet.
Men se det här mina vänner var en fladdermus. Dom är rysligt snabb vill jag mena. Man hinner inte ens följa dom med blicken.
Å inte krockar dom omkring utan dom har full koll.
Som jag brukar så funderade jag direkt, var är kameran. Att få en bild är ju alltid kul.
Går det att fota fladdermöss????
Antagligen..... men inte med min trögkamera. Inte en enda gång var den kvar så länge på samma fläck så det gick att ta en bild.
Men däremot var kameran ett utmärkt jaktvapen om man vill få ut en fladdermus.
Dom där fladdrisarna vill ju åt mörka ställen att sätta sig i. Då ska jag berätta att skjuta med blixten var alldeles ypperligt, för helt klart gillade den inte det ljuset.
Efter en stund och cirka 30 - 40 kort sebare så for den mot dörren och försvann. Ingen aning om den sitter i vår stora, djupa garderob i hallen eller om den for ut. Det lär visa sig, men än har jag inte hört nåt mer frassande.

Nä om jag skulle ta tag i knivslipandet.

Visst ja. jag hade ju fler saker att göra idag.
Ta de där sabla proverna som inte blev av förra veckan, tupperware-party hos Linda och som sagt börja ta reda på köttet.

Blir en bra dag det här känner jag.

Ha det gott alla






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar