lördag 18 september 2010

Älgjakt på mitt sätt


Ljuva lördagmorgon.


Första veckan på jobbet blev tung.

Det är säkert att mitt jobb, som förövrigt består av att sitta och snacka i telefon, kan vara slitigt. Hmmm. Jag ser själv hur löjligt det låter så det lämnar vi direkt.


Som du ser på bilden så har jag mitt eget sätt att jaga älg. Mycket bekvämt. Boken, kaffekoppen och hallå-hallå-hur-hörs-jag nu vid köksbordet.

Jag och Kenneth brukar ha diskussioner om detta med älg jakten. Inte nu det här med att döda eller så men jag har ett annat bekymmer....Varför karln har så lite i ryggan??? Två mackor, en liten korvbit och en termos med kaffe, liten vattenflaska, tändstickor, dasspapper å en extra undertröja............. Men vad är det för packning för en som ska sitta i skogen i flera timmar?? Jag vet inte hur ofta jag har erbjudit mej att hjälpa honom med ryggan-packandet. Kenneth mulnar bara ihop när jag börjar. Han saknar allt sinne för humor vid dessa tillfällen säger bara att jag får inte komma nära hans säck. Jag tycker precis att det fattas: En termos med soppa eller choklad, gott fikabröd, en god sallad å lite annat i matväg. Dessutom skulle jag ha om jag skulle sitta i skogen en dag: En stickning, en kudde, liggunderlag, en radio, gåstavarna, svampkorgen å ett korsord.........Minst.

Ibland har jag tänkt att jag ska följa med någon morgon ut på jakten, som sällskap. Det är ju så härligt att vara i skogen. Kenneth har sagt att det får jag gärna, följa alltså. Men då får jag bära min ryggsäck själv............

Men vad värre är, det är att han säger att jag måste vara tyst.

Då kommer jag ihåg en natt för huvva många år sedan när jag följde och passade på räv. Tänk dej att sitta i ett litet skjul i kalla, tysta, mörka vinternatten, tyst och vaken. Tror aldrig jag var tyst mer än tre minuter åt gången. Aldrig varit med om att det bara bubblade fram sånt som jag var tvungen att säga, viktiga saker som jag var rädd att glömma. Efter en timme fick jag sparken som rävjägare och fick gå hem.

Smärtsam att var tyst ibland.


I kväll är det surströmming på gång. Ska bli så gott. Å i morgon blir det att umgås med barnbarnen. Längtar.


Ha det gott alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar