onsdag 31 augusti 2016

Se till att du tar ut glädjen i förskott, annars kan du bli utan

Jag har ett ordspråk som jag ofta använder mej av...

Se till att du tar ut glädjen i förskott annars kan du bli utan..
Så blev det nu. Men jag har iallafall varit skitglad i flera timmar.

Idag var det ju dags för andra dagen med cortison-droppet.


Själva droppet är ju inget att fundera över. Det går bra och det är inte sant så trevlig personal som jobbar där. som sagt inga problem.
Problemen är ju det som blir runt om.
Diabetesnivåerna som är så höga att jag knappt orkar flytta ett ben framför det andra för att ta mej dit jag ska. (Oftst mot kylskåpet) För det är inte sant vad man kan äta och dricka när det blir så här. För det är klart att med de nivåer jag måste smacka i mej med insulin blir man bara hur hungrig som helst. Eller så är det med raska steg mot toa, för jag dricker som en kamel å det ska ju förstås ut oftast med en väldig fart.
Men i allt detta som en gör en så slut att man mest skulle vilja sova så fungerar min kropp som en duracell-kanin. Alltså jag är så speedad. Fast jag är så himla trött kan jag inte koppla av.

I natt sov jag en timme och jag anar ju att den här natten blir nåt liknande.

Så då kan ni väl förstå om jag blev glad när sköterskan sa just när jag var klar idag:
- Men Monika av denna behandlingen med dessa häst-doser blir man otroligt speedad, men du använder väl insomningstabletter ?
- Ehhh, nä. Det har jag aldrig tänkt på att man kan ta mot cortison-speed.
- Men då ska jag springa iväg till din läkare och se till att det skrivs ut så du får testa ikväll om du får sova någon mer timme. Det är ju inte säkert det hjälper, men kanske...

Jamen ni fattar va...... Stora utsikter att jag får mej några timmars sömn och inte bara en skvätt. Det vore så himla underbart. Visserligen vet jag att livet har rättat upp sig bra till på fredag men just nu känns det så himla långt bort.
Nå men nu efter middagen sitter jag vid bordet och läser bipacksedeln......... FÅR INTE ANVÄNDAS AV PERSONER MED MYASTENIA GRAVIS....!!!!!!!

Men ni fattar va, min läkare för just den himla sjukdomen har skrivit ut ett piller som det står att jag inte får ta.
Naturligtvis hade man gått hem från Medicin mottagningen när jag provade ringa. Jag ringde till 1177 upplysningen ni vet. De glädjedödarna sa precis som jag trodde, det kan ha skett ett väldigt tokigt fel.
- Du får inte ta något piller utan måste vänta och ringa och kolla upp i morgon.

Suck......... Som sagt några timmar fick jag vara glad och förväntansfull.
Skit också. Bara kämpa på...

I går så jobbade jag efter första dosen. Speedad, men då saknade jag ju inte en massa sömn. Att vara tillbaka till jobbet kändes så gott. Visserligen händer det där mindre angenäma personaländringar, för mej ingen överraskning, har funnist så många uppförsbackar så jag anat att det kunde gå så här. Tråkigt, jättetrist men vi får väl se vad som händer nu, jag måste bara tro att det nya blir bra på ett annat sätt.....

Direkt efter jobbet så gick jag iväg på tjejträffen och surströmmingsskiva. Trevligt och gott.





Väldigt mycket trevligt gäng. Hög stämning och massa prat, det kanske inte märktes att jag var extra speedad. Jag smälte in bra ändå... Tror jag.
Men jag var så vansinnigt törstig redan då jag kom att jag kunde knappt äta nåt, det blev mest dricka. Tror jag drack drygt 2 liter Loka alldeles själv. Där emellan blev det varannan vatten. Skvalp i hela magen när jag gick hem. Kändes som jag råkat svälja en jacuzzi. Visst är det så de heter de där bubblande badkaren??

Ser ni försten vad "kluriga Lena" har som underlägg under tallrikarna. Ju en gammal tapetvåd, det är nog dessutom en sån där våtrumstapet, som hon rivit till lagom stora underlägg. De tål ju smöret från tunnbröden mycket bättre än både pappdukar och servetter.
Smart Lena.......
När Lena har bemödat sig med att skriva ett personligt placeringskort till var och en. Att vi var så välkomna att vara med även denna termin. 
Kändes fint....

På måndag så var jag så trött efter jobbet  så jag bestämde att jag skulle ta en skogspromenad med Mara efter middagen. 
Men Kenneth den rara mannen såg så trött jag var och efter sista gången jag var till skogs så tog han ett beslut att inte låta mej gå själv. 
Jag fick nämligen sist jag var iväg utan Kenneth svårt att ta mej hem. När vi länge och väl varit i skogen jag och jycken, vi hittade nog så mycket svamp så jag orkade knappt bära korgen, fingrarna var domnade så jag fick stanna i ett i ett. så fick jag då också en insulinkänning, rakt så att benen inte bar mej, så dumt vi gick innan vi ätit middag. 
Jag satt länge och tänkte att det kanske finns socker i Maras hundsnacks som alltid finns med. Ingen banan eller druvsocker åt matte fanns det med... Som sagt man är ju inte så himla smart när man har en insulinkäning, jag vet att jag satt och funderade hur länge det skulle ta innan Kenneth kom och sökte mej.
Men så himla korkat, jag satt ju på backen mitt i ett hav av blåbär, det var ju bara sitt i lugn och ro och käka, precis så enkelt. 
Efter en kvart eller så hade jag ju fått tillbaka så mycket ork att vi klarade oss hem.

Som sagt så var inte Kenneth så pigg att jag gick iväg själv när jag var så trött.
Han hade själv så mycket på agendan men ställde in allt.

När vi några timmar senare var på väg hem så tänkte jag; Det här är vad jag kallar kärlek, alla köpes blommor, smycken eller morsdagar, släng er i väggen.

Att få sällskap i skogen av någon man tycker om. Att hitta massor med kantareller, När så Maken sedan tar bägge korgarna och bär hem.
Då kan jag verkligen känna varför jag valde den här mannen.
Vilken tur jag hade....

Nä just det, så här ska det stå....... Så himla säker jag var i mitt val, han hade en jäkla tur.

Jaha ska jag skriva nåt mer då ikväll ???

Jo det ska jag.

I går hade Linda en middagsbjudning för några karlar, hon är som frän. Hon valde att bjuda på maten här, kan ju inte påstå att Kenneth hade nåt emot det, han fick ju också god mat. 
Själv var man ju på surströmmingsskiva.

Ni vet jag som verkligen älskar tiden före julen. Jag har redan gått igång. Jag har köpt flera julklappar. Jag går till gömstället då och då, kollar lite och känner mej så nöjd.
sneglar på Spotify vad det finns för julmusik. Ska nog göra en spellista med julmusik.  
Jag har börjat kolla upp var man skulle kunna gå ut och äta ett gott julbord. Som ni hör, jag är igång.

Nu ska jag sluta.
Ni kan ju behöva göra annat än att läsa det jag skriver. Själv ska jag söka nå vettigt att syssla med i natt. 
Om det inte blir nåt sova alltså.

Ha det gott alla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar