söndag 28 augusti 2016

Slut semester. Men väl använd.

Två veckors semester är nu över.
Vädret har varit helt perfekt. Det har varit alla möjliga väder.
 Allt från i går på morgonen, så vaknade vi att det gick åska till morgonens väder, klart med en alldeles knallblå himmel och - 0,5 grader. Sen har vi däremellan haft alla typer av väder. Storm, regn, sola-soligt, mulet..... Näää, inget snöande.
Men tala om att vi har använt dagarna på bästa sätt.
Knökfull med sånt som jag tycker är kvalitet på livet.

Att få var i skog och mark. Med en korg över armen, hunden kring fötterna och ibland även Kenneth som sällskap. Kvalitet.
Hamstra bär, frukt, grönsaker och svamp i frysen. Kvalitet.

Slappa skaföttes med Kenneth i soffan och ventilera sånt som är viktigt och även sånt som bara är svammel. Kvalitet.
Alla dessa kompisträffar både kring kaffekoppar och kring lunch- eller middagsbord. Alla dessa surströmmingsfester. Kvalitet.
Shoppa lite, både bildelar, plantor och IKEA. Kvalitet.
Folkrace när det går som hejsan. Kvalitet.
Hunnit träffa alla barnbarnen. Kvalitet.
Haft tid att sticka, att läsa, att sortera bland gryner, pastaförpackningar, bönor, strumpor, kläder och handväskor. Frosta av frysar. Kvalitet.
Men framför allt har vi haft tid att vara med varandra. Viktigt, väldigt viktigt.

Idag har vi varit ut och plockat blåbär.
Det finns två människor som verkligen kan slå mej med häpnad i att plocka bär snabbt.
en ena är Kenneth......... Smajl.... Det har jag ju nytta av.
Den andra är min svägerska Mia. Nu är det väldigt många år sedan vi plockade bär tillsammans. Men hon är verkligen en fena på att vara snabb. Ni vet så där när jag precis fyllt min första plockare med blåbär, då har hon nästan fullt också..... men sin andra plockare. Ni fattar......

Som sagt en alldeles underbar semester. Den var ju bara två veckor lång men alldeles rätt använd.
Det har ju naturligtvis funnits tunga stunder också, saknaden efter Jimmy är grotesk ibland. Vissa dagar och vissa händelser gör en ju som bedövad av sorg och saknad.
Men vi tar en dag i taget, det måste gå.

Vilja har sovit över här i natt. Päronen skulle nog på Crusing eller nåt sånt.
Så idag blev det sällskap i bärskogen och muffins att ta med hem.



Vi hann även med att stanna till vid stenen. Stenen som finns efter vägen mellan Vändträsk och Boden. När man passerar stenen så ser man ju att det är målat fönster och dörr och att det står några figurer fram för. Idag blev det av att stanna och kolla vad som fanns där. Naturligtvis hade vi också med oss två figurer som vi ställde upp.


Jag måste visa en bildserie som väldigt väl visar hur vi har det i skogen, jag och Mara.
Här kommer hon fram mot mej för att kolla att jag är kvar på samma ställe som hon sist såg mej.

Så kollar hon vad jag har i korgen. Men det är inte sant matte, har du inte lärt dig än hur blåbär ser ut. Finns ju inte ett enda ätligt bär i korgen. 


Haha. Luriga matte, du vet ju hur de ska se ut. Jag kan hjälpa dej med att smaka av om det är ett blåbär av hög kvalitet. 

Rara lilla lurviga kompis. 

Sen kan ju en lördagsmorgon se ut så här.......   Som sagt kvalitet på livet, med mina ögon sett.


Nä men ska jag verkligen sitta här...??? ...

Jag ska ju snart upp. 
Arbetsdag i morgon ju.

Kanske dags att vika in årorna.

Tror så...
Ha det gott alla.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar