onsdag 23 december 2015

Dan före dopparedan.

Dan före dopparedan.
Redan så är vi där.

I går var jag på stan hela dagen.
Nu är julruschen i full gång, det var fullt med folk, överallt. Trångt, köer....... Så himla skojigt.
Många tycker helt klart att det är pest och pina med alla dessa människor. Jag bara tycker det är skitskoj. Så skojigt med puls och massor med människor.
Det är köer vid kassorna, måste innebära att det finns hopp om att våra handlare finns kvar ännu ett år. Sicken tur va? För vem vill ha en stad full av tomma affärslokaler???? Inte då jag iallafall.

Jag och kompisen Anna var en sväng på kupan och kollade om det fanns några kläder som vi ville ha... Det fanns det.
Efteråt skulle vi ta ett fika. Vi bestämde oss för att ta det mest centralt belägna fik vi har i Boden. Vi hade en himla tur som fick oss ett bort för annars var det fullt överallt.
Vilken ljudnivå och vilken puls.
Som sagt det måste vara julen som drabbat oss.

Men mitt i allt det här så finns det människor som inte gillar det som händer med all trängsel och köer.
Undrar om dom luras på nåt sätt.
Försök få mej att förstå varför man går ut på stan överhuvudtaget i värsta julruschen om man inte gillar det som händer runt en. Vad jag förstår så behöver man inte vänta med att utföra sina inköp till dagarna före jul.



Finns absolut ingen lag som säger att man inte kan köpa sina julklappar i oktober. För då kan jag lova att det finns inga köer vid någon kassa.

Att jag själv klarat av alla julklappsinköp långt innan ruschen är ju en annan sak. Jag är där för att jag gillar folk.

I vår familj har vi drabbats av sjukdom så här till jul. Feber och annat elände. Vi har ju som aktat oss för att göra upp några planer nå långt i förväg. Vi ville ju invänta och se hur dagsformen för Jimmy var.
Nå han mår bra.
Men sjukdomarna hamnade bland andra av våra julaftonsdeltagare. I år är det Sara som har däckat. I fjol var det Jimmy och Vilja som fick oss att förändra planerna.
Men som sagt det är ju vinter och sjukdomarna sprids ju som en virvelvind.
Minns Björn Ferry (Skidskytten ni vet) med ett av sina härliga, kärva citat. När han sa om julen att den kom ganska olämpligt. Mitt i säsongen så skulle man hem och fira jul, umgås med familj och vänner.
Björn sa att det som då hände var att man blev sjuk och tjock.

Lite bilder på mitt juliga hem.





En bild på julmat. Det här med en Pite-sillsallat är nåt som Kenneth verkligen gillar mer än någon annan julmat. Det är ju inte speciellt svårt att få ihop en skål med favoriten.


Nu tror jag det är dags att greppa tag i dagen.
Påtåren är redan i koppen, lime-vattnet är i glaset. Så jag börjar väl med det.
Sen ska det förberedas lite julmat, griljerat skinkan och lite sånt. 
Det ska slås in sista julklappen. 
Sen tänkte jag hinna med att sitta i soffhörnet med lite glögg och bläddra i något magasin med fina julbilder i.
Så tänkte jag. 

Om det nu skulle vara så att tiden blir en bristvara så vill jag bara önska alla en riktigt God Jul. 



Ha det gott alla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar