torsdag 9 juni 2016

Storm, strömlös och Viktväktarna

Himlarns va skoj med elektricitet.
I rena glädjeyran så vaknade jag halv fyra, å då var strömmen tillbaka. Kände mej så utsövd och när jag låg kvar i sängen så blev det bara en massa kryp i benen så jag gjorde morgon...

Nykokt kaffe. Mmmmmm.

Precis som jag trodde så drog ju stormen iväg med strömmen. Poff bara så var vi i mörker.
Eller vad mörker? Det är ju snart midsommar så det är ju ljust ute dygnet runt. Men se i går i regnet och rusket och strömlöset så kändes det som mörker.

När det stormar på det sättet som det gör nu blir det fort utkylt inne. Vi har ju kamin så vi kan ordna värme, men se just igår var det en aning begränsat det vi kunde elda, sotaren  kommer idag...... Han vill inte ha en stor glödhärd mitt i sitt jobbande. Men akta dej idag efter sotarbesöket, då ska här eldas.

Det goda soppan jag förberett till middag........ Blev fil och en macka.

Aldrig finns det sånt stort behov av vatten som just när strömmen gått. Aldrig någonsin har man så lust till så många toabesök, bara för att det inte går att spola. Aldrig längtar man så mycket efter en dusch som just då. Det är nog det värsta med strömlöset, att just inte ha vatten.
Nu stod det ju hinkar med vatten på toa, tillbringare i kylen och en termos med varmvatten på diskbänken. Men det känns som att man får vara lite återhållsam när man inte vet när allt det här är över. Att stormen pågår ännu behöver man ju inte ju inte tvivla på.
Syns och hörs väldigt tydligt.
Få se hur länge vi får behålla strömmen nu då. Men nu är kaffe kokat så jag klara mej några timmar framåt. Varmvattnet i termosen fyllt....
Vänta jag ska gå och koka lite ägg, kommer strax.

Nu så kan jag fortsätta.

 Alla vinterkläder har jag stoppat i säckar och gett bort. De är ändå för stora och ska var ännu större till hösten. Finns fina begagnade, billiga och betydligt mindre storlekar på Röda korset och på Returidé när hösten kommer..
Lite längtade jag efter rejälare kläder igår. Men se nu är det sommar, då klär man sig därefter.
Alla ljusstakar och ljus packar jag noga ner och bär bort när ljuset på  sommaren är här....... Ljust dygnet runt, vem behöver ljus då???

Mina vackra rabarber har blivit hängväxter. Sönderblåsta. Calle och Doris: kom och ta mera... Två björkar ser jag genom köksfönstret som blåst omkull. Blir till att ta sig en walkabout när blåset har lugnat ner sig och kolla vilka skador som blivit i skogen. Tur att jag inte har städat upp i mygghuset. Där ser det ut som om en tromb har passerat och blåst iväg kuddar, duk, stolsdynor och annat löst, hullerombuller.
Dagens hundpromenad blir nog ner till sjön, där finns inte så många träd som kan blåsa över oss.

Jaha ja.
Var väl tänkt att jag skulle skickat inlägget när jag skrev det. Men se det blev inte så.
Nu har jag hunnit putsa till en stek och fått in i stekgrytan. Före det så sökte och sökte jag efter en stekpåse. Medan jag gjorde det så städade jag lådan med aluminiumfolie, plastpåsar å sånt. I hopp om att hitta en stekpåse. Men  se inte det, slut.

Sedan har vi hunnit med frukost, jag och maken alltså.

Jag och Mara har varit ut på en tur runt huset. Jag har fixat tillbaka lite trädgårdsdekorationer, rättat till grejor som har hamnat på sniskan, burit tillbaka grejor som hamnat på annan plats än igår.

Mara har mera bara kissat, luktat, bajsat och tuggat lite gräs.

Så har vi konstaterat att det blåser friskt ute ännu. Inte många grader är det heller,

Just det.
Måste berätta om vikten min, det var ju ett tag sedan.
För två veckor sedan hade jag gått upp 4 hekto vid vägningen.
Då blev jag arg och tog nya tag.
Förra veckan hade jag skött mej bra utom de tre sista dagarna innan vägning. Det var ju då jag fick både kortison och cellgifterna. Det gjorde att jag var vaken i tre dygn och bara åt och drack. Tror jag drack 6 lite vatten varje dag just då. Åt gjorde jag också, konstant, men mycket var ju sånt jag kan äta ofta och mycket av.
Nå men då jag kom och vägde mej förra veckan så hade jag gått upp 4 hekto till. Det förstod jag ju att det skulle vara på det viset, men samtidigt så visste jag att när jag bara slutade dricka så vansinnigt så skulle det bli fint resultat. Så från förra torsdag så blev mitt liv ungefär som vanligt igen.
Med fullt fokus på att äta bra mat.

I går när jag ställde mej på vågen så hade jag gått ner 2,8 kilo. så det var återställt de 8 hekto som jag gått upp de två tidigare veckorna plus 2 kilo till.

Jädrar så bra jag är.

Nu är det bara ett drygt kilo till klippning.
Har lovat mej en klippning när jag kommer ner på vikt under 70 kilo.
Snart där. Jopp.

Hör just på radio att det är massor hushåll som är strömlösa fortfarande.
Blir onödigt spännande att se om vi får behålla strömmen hela dagen. Håller tummar.

Jag har en plan på att göra om i mina skåpar här i köket. Det har legat länge och mognat, men snart ska idén sjösättas.
Kommer att bli så fint och praktiskt.
Kanske det blir idag.

Kanske dagas att skicka iväg det här.

Så gör jag. Nu blir det att invänta sotaren som kommer på någon timme. Men sen blir det att göra nåt bra av dagen.

Ha det gott alla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar