onsdag 8 juni 2016

Folkrace i Gällivare i år igen.



Precis för ett år sedan, den 8 juni 2015, var rubriken på mitt blogg-inlägg: Folkrace i Gällivare hela helgen.
Tänk att den rubriken hade verkligen kunna passa även idag.
För även i år kom vi oss iväg på en minisemester till Gällivare. Bott på Gällivare Camping. Umgåtts med Kent, Linda och Vilja. Tittat på folkrace.
Trevligt, men inte direkt utsövda när vi kom hem.
 Det var inte bristen på sömn utan massa intryck, ett massa trevliga människor, sköna samtal, spännande körningar. Händelser med andra ord, inte många stunder av stilla sysslolöshet.
Visserligen fick vissa av oss inte riktigt sova alla nätter, vissa nätter gick i bilskruvandets tecken. Men inte mina nätter, de var sovandes.
Ny hund var det med i år.  Mara, ifjol var det Bonzo. Men även Mara funkar att ha med på bilrallyhelg.................. Hon sov också som en stock på nätterna:-)

Där borta i Gällivare blåste det rejält hela helgen. Motorstadion ligger på en jättestor sandhed. Lite enkelt kan man säga att det var lite sand i luften.
Här har jag lånat en bild av Eilert Gezelius, fotografen som tar så många fina bilder på biltävlingar. Alla hans bilder ligger på "Motor i Norr".
Att vi kände oss väldigt nypeelade när vi begav oss hem, med rosiga fina kinder kanske ni förstår av denna bilden:

Jopp det är en bild av motortävlingen. Naturligtvis så var man tvungen att avbryta för att vattna ibland. Så här kunde man ju inte ha det. 
Men ändå, det blåste stora sandmoln lite då och då.


 Sandblästrade och nöjda över en fin helg. Här på väg hemåt.

Jag måste ju visa den här bilden också. Den har jag också tagit på väg hem.

Kolla vilken dramatik. Länge körde vi rakt mot ett moln av rök. Här har vi kört förbi röken och fått den i backspegeln.Vi fick veta att det var en hyggesbränning man sysslade med. Men det var helt klart lite spännande ett tag.

Men nu skulle ni höra hur det låter här hemma.
Man har ju gått ut med en klass 1 varning att det kommer att komma ett rejält oväder över oss. Det ska strax vara här, det hörs.
Mara och jag har  varit runt på morgonen och försökt få saker i läa......
Soptunnan glömde jag bort att säkra, men se nu går jag då inte ut, nu får den vara.


Om jag får gissa så tror jag inte att jag kommer att hinna skriva klart innan första strömavbrottet. 

Se där ni kommer regnet också. Väldigt välkommet för det är torrt ute i markerna. Men hade ju varit skojigare med regn som kommer uppifrån, det gör definitivt inte det här.

Nå men åter till helgen i Gällivare.
Kent kör så himla bra bara grejerena håller.

Så här såg det tyvärr ut efter första heatet första dagen.

Inget kvar som driver bakdäcken. Kan ha hetat Diffen !!!??!!. Nå det blev efter det att skruva, mycket och länge men runt 1 på natten var det klart.

Här ser ni mycket glada miner. Som sagt, Kent kör fint när bilen går å här är det riktigt goa vänner. 



Men då här då.............
 Kent har kört sig till en finalplats. Hejja hejja.
Men attans också, då går kylaren sönder och tiden var för knapp för att hinna få dit en ny. De tänkte inte ge sig Kent och Kenneth utan höll på ändå till de hörde bilarna gå iväg från plattan. Blev ingen finalkörning.



Jag har massor av bilder från helgen men jag tror att det får räcka så här.

Igår kände jag mej så där tråkigt övergiven, ensam, eländigt och väldigt arbetslös. Ganska ledsen.

Roade mej med att göra mej en riktigt vacker bricka med lunch. Här skulle det sittas ute på altan och njuta av det goa vädret och äta gott och nyttigt, allt för att muntra upp mej själv.


Men kolla lunchen blev mycket bättre än så. 
Delad glädje är dubbel glädje heter det ju. 
Helt plötsligt står Annica där, som en balsam för en ensam och ledsen tant. Gulliga dej.


Det blev en god och nyttig lunch i solen ute. Tillsammans med en god vän.



Har jag nu klarat mej så här länge utan strömavbrott så känns det som jag inte ska utmana ödet mer. 

Jag avslutar här...

Ha en bra dag alla.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar