söndag 22 november 2015

Tommy, julgran å lite sånt

Hej och hallå.
Söndagskväll och jag sätter mej och skriver blogg. Det är ju oftast jag känner mej full av skrivklåda på morgonen. Men se just nu blev nu, nu.
Var nära att jag satt mej strax efter 3 på morgonen och skrev för då lyste sömnen med sin frånvaro. Så det kan bli. Nå men nu gjorde jag det mysigt för mej istället och kröp ihop i soffhörnen med en bok. Spännande var den då så det räckte och blev över, blev nästa att snegla lite mot fönstren till...... Det är väl ingen där?? Men se inte då, jag var helt ensam om att vara vaken.

Har nyss pratat med Jimmy.
Fast han är där och sjuk och jag är här och orolig så känns det bättre när vi nyss pratats vid på telefonen.
Oro är nu något som kan hålla en sysselsatt. Konstant. Usch.

Jag och Kenneth har börjat med årets mathöjdpunkt: Julmat. Visserligen har vi ju tjuvstartat lite, vi brukar ju äta julmat under hela advent å där är vi ju inte riktigt ännu..
Men vi har avverkat både Tunga, Kalvsylta, rödbetssallad och revbensspjäll

Jösses jag får inte glömma kolla upp hur Ernst gör sin inlagda lax. Enligt Tommy så är det vansinnigt gott.
Förra julafton ringde jag till Tommy och grattade. Han har ju samma födelsedag som Jesus. Han har alltid firat födelsedagen på förmiddagen och julafton på eftermiddagen.
Då, när jag ringde så var han på väg till julfirandet men han klarade inte av att lämna den inlagda laxen innan  den var uppäten. Klok som jag är så tyckte jag att han kunde ju ta den med till julfirandet, men så tokigt förslag hade han inte hört på år och dagar. Då var han ju tvungen att bjuda..... Nä men se där går gränsen. Men kan väl inte ta med nåt så vansinnigt gott och bjuda bort... Alltså, jag måste nog göra inlagd lax ala Ernst den här julen så jag också får smaka.

På tal om Tommy, så har han varit här. Han har sin mamma på sjukhuset i Sunderbyn så då kunde det ju passa att sussa på våran soffan mellan besöken.

Blev mycket snack eftersom det var ett tag sedan vi träffats.


Men vi hann med att lösa lite melodikryss också. Gick ju himla fint när vi samarbetade.

Tommys hundar kan vi bara lätt konstatera att de gav tusan i nåt så underhållande som melodikrysset. De använde tiden till att vila sig i form.

Idag på morgonen begav sig herr och fru Lundgren sig till skogs för att knycka oss en gran. 
Blev ju inte riktigt rätt. Granen hittade vi på vår egen mark så inte fridens fick vi knycka. Annars verkar det ju vara något som gemene man sysslar med.


Frun sågade och Maken fick den äran att bära granen. Att besluta vilken gran vi skulle ha var ju avklarat sedan tidigare när vi var med barnbarnen ut på granjakt någon vecka tidigare. Men det hade väl varit typisk om just den granen hunnit bli knyckt av någon annan.


Nu står den så fint bakom köksfönstret. Helt underbar. Lyser då fint. Dessutom har den ju sällskap av juliga röda blommor. Tala om att jag verkligen går igång på sånt här.






Min lilla gran så grön och fin
du luktar gott som terpentin

Så ja nu har jag skrivit av mej så jag klarar mej ett tag.
Ska strax stryka till några julgardiner som har fått sig en omgång i symaskinen. I morgon ska julbocken kläs. Ja men alltså så roliga saker jag hittar på.

Ha det gott alla,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar