lördag 18 juli 2015

Liljor som är orangefärgade.

Lördag morgon och det mesta känns bara fint.
Vi är lite svårstartade både jag och min man. Men se det är helt okey, det får man vara en lördagsmorgon så här mitt i semestern.
Inget speciellt har vi på agendan idag. Det blir nog lite altanhäng, sova middag i mygghuset äta lite gott och kanske däremellan göra nåt sånt som ska göras.

På morgonen när jag hämtade tidningen så  såg jag en av alla våra orangefärgade liljor som fått glädjefnatt.


Var ju tvungen att både hämta kameran och räkna hur många blommor som fanns på liljan. 12 blommor.

Annars är det ju så här de flesta ser ut.


Ganska skojigt med alla blommor hos oss som en gång fanns i mormors blombänk runt huset, men nuförtiden så har de spridit sig både vitt och brett.

 

Någon gång ska jag ta reda på vd dessa orangefärgade liljor heter. 
Brandlilja kanske? Kan det vara så?

På väg tillbaka till huset så upptäckte jag en annan blomma:


Första potatisblomman för i år. 

Var ju också tvungen att ta en bild på några av mina stormhattar. De är också sådana som en gång i världen bodde i mormors blombänk runt gamelhuset.
Dom har verkligen gillat vädret denna sommar. Dom är alldeles tokig. Blombänken vid altanen brukar inte innehålla en enda Stormhatt. Men se denna sommar har de helt tagit över. Till och med så de gett sig på altantrappen. Kan hända att andra tycker det ser slarvigt ut men jag för min del kan bara inte med att ta bort dem. Inte så länge de blommar i allafall. Skulle tro att de ryker när de blommat färdigt.


Nä nu är det dags för påtår och lite action. 

Ha det gott alla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar