torsdag 28 mars 2013

Skärtorsdag

Skärtorsdag.

Idag var det bara att kliva upp tidigt. Har saker att göra innan det är dax för blåkullefärden ikväll. För den vill man ju naturligtvis inte missa.

Stooor panna med svampsoppa är klar. Men ni skulle bara smaka så himla god den blev. Fick ett recept av min härliga Bodil. Hon kan det där med att laga god mat.
Att det skulle vara svamp, grädde och buljong det förstod jag, men sen då? Eftersom Bodil mycket väl vet hur jag lagar mat så är det ingen idé att säga 3 matskedar sånt och 1 tsk sånt... Nä jag vill veta vad som ska vara i på ett ungefär och om det ska vara mycket eller lite.
Det hon sa att jag skulle smaksätta med var bland annat tomatpuré, citron och Rockfordost. Ja men ni hör vad tokigt, det hade jag aldrig tordas prova på eget bevåg, men se nu har jag gjort det.
Sagolik blev den.
Nu kunde jag inte bara använda min hemodlade svamp, går för övrigt jättebra, härligt goda, blir jättestora om jag inte hinner skörda i tid.
Fast jag dryga ut med kantarellerna i frysen så blev det till att köpa en påse på affären. Tur att man lever detta århundrade så man inte bara behöver leva på det man samlat på sig.

Nu gäller det att inte provsmaka upp allt under dagen. Vore ju bedrövligt om det bara är krutongerna kvar att bjuda på. Men i och för sig tror jag inte att jag hinner sleva i mej 4 liter soppa under dagen. Jag har ju annat att göra också.

Trimma kvasten bland annat.
Jag har varit ute och sökt efter en svart katt men se det gick sämre.
Till sist frågade jag Bonzo om han kunde ställa upp att målas svart och följa på kvasten ikväll. Han tog det säkra före det osäkra och packade en väska och flyttade till Linda över  Påsken.
Vilken svikare va?
Nä men om jag skulle ta och se till att resten blir klart inför kvastfärden.

Ha det gott alla och njut av påsken.
Påsken är  för mej bästa helgen på hela året.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar