måndag 3 december 2012

Tjong så är vi redan i Advent.

Jösses vad jag tycker detta med Advent är härligt. Visserligen försöker jag tjuvstarta varje år men se tiden hinner både ifatt och om mej så det bara yr glitter och paketinslagning om det.

Strax före helgen så hade jag ju en tvådagars pyssel med Bodil. Först en dag hos henne och sedan så satt vi här dagen efter.
Lite bilder:
 Såg här såg mitt bord ut mitt i vårat pysslande. Härligt kaos, det här gillar jag.
 En julig bild från min köksbänk
 Bodil försöker konstruera en brudkrona. Hon är finurlig, så naturligtvis så hade hon strax löst hur hon skulle göra.
 En bild på kronan när hon hunnit halvvägs.
 På torsdagkväll var det glöggprovning och kransbindning på agendan. Doris hade med sig de ljuvligaste ´tilltuggen. Hennes makrill- och rödbetstårta var som en juvel. Så himmelskt god. Mmmmm.
 Anna på huk över granriset. Klipper till sig lite bra material.
 Linda har bitit fast ordentligt i tungan. Gäller att få det att fastna snyggt det motsträviga granriset.
 En ganska dålig bild på våra skapelser.
Men i verkligheten så blev dom jättebra.
 Å så var det då. Min goa vän Inga-Lill.
Tanken var att dom skulle komma hit i helgen och umgås samtidigt som dom skulle hämta sin grishalva som vi köpt tillsammans.
Men se då blev det förhinder. Men se det gick ju alldeles jättebra att vi for dit i stället och tog grisen med oss.
Dom hade kärleksbekymmer...... Ja nu inte Tommy och Inga-Lill eller Anna och Robin utan Kero, finnspetsen.
Han skulle få tjejbesök. En tjej som det var tänkt att tycke skulle uppstå och det skulle bli valpar. Men så himla fräsig tyckte inte Kero att hon var. Eller det han sa var att "henne vill jag inte ha" och så blev det. Det krusades och försöktes av både tiken och människorna. Men Kero var ståndaktig........ Vill inte.
Så medan det försöktes få Kero att ändra sig så for vi upp till Arvidsjaur.
 Här sitter Anna och Robin och äter av den goda maten som Tommy och Inga-Lill bjöd på.
 Tommy har sjunkit ner i fåtöljen och bara njuter.
 Kenneth hade det mysigt i den andra fåtöljen.
 En sån läcker ljusstake skulle jag kunna tänka mej att äga. Tycker den är jättefin. Antar att Inga-Lill skulle upptäkt om jag råkat få den med mej hem.
 Hos Hedkvist brukar det vara jag och Anna som gillar pysslande. Men se denna gången var det jag och Inga-Lill som julpysslade.
Vi drack glögg och benade kokta grisfötter, fötter från en tusenfoting alltså. Det var det värsta vad mycket fötter vi hade. Men det blev underbart gott. Grisfötter hör väl julen till. För att inte tala om så trevligt att sitta mitt mot varandra och prata och bena samtidigt.
Så nu är kylen och frysen laddad med grisfötter. Dessutom så skickade vännerna med äppelgele och björnkött. För visst har jag berättat att Tommy skjutit en björn i höst?
Skyltsöndag i Arvidsjaur............ Absolut lagom stor.
Bistert väder var det men som sagt. Vi köpte lite lotter, frisk luft i massor, träffade tomtar och sen så var  det bara att gå hem igen när det blev för kallt på kinderna.
Toppenhelg med andra ord.

Ha det gott alla

1 kommentar:

  1. Men guu va härligt! Själv pysslade jag med marsipan, och lax. Inte ihop, det blir äckligt, men var för sig är det gott minsann. Idag är det lussebullar på schemat!
    Kram//E³

    SvaraRadera