onsdag 20 mars 2019

I stället för tunnbröd till surströmmingen?

Nu är vi tillbaka i normala förhållanden.
Alltså vad det gäller väder..
Det snöar. Det snöar på tvären.
Mara har varit ut och kollat av hur vädret är idag.
Skitväder sa hon och stressade iväg för att fixa morgon-toaletten. Nu ligger hon här under skrivbordet och snarkar.

Min fina fina lilla vän.
Men igår var det helt annat som gällde. Jag och min vän tog en riktigt lång härlig promenad. Strålande sol och runt nollan. Så ljuvligt. Jag vet inte hur länge vi var ute, men nog var det en rejäl promenad vi fick oss.
När vi kom hem från vår promenad så blev det en premiär för i år. Det blev solstol ute på gården,. Till det ljudbok i lurarna. 
Jag lyssnar på en bok som heter Pärlfarmen av Liza Marklund. En annorlunda bok mot de jag brukar gilla. Men helt klart ett bra bokval. Länge så känns det som man fått tag i en vuxen-version av den tecknade filmen Vaiana. För övrigt Kenneths absoluta favorit av alla teckande filmer. 
Så där satt jag och solade och njöt. 
Hundarna hos grannen verkade ha mycket att diskutera om igår så det blev till att lura Mara med nåt så hon inte behövde göra utfall och vråla åt dom att hålla tyst.. 
Mara fick ett eget skinn att ligga på och ett alldeles nytt märgben.
Hon blev stört-nöjd.
Ni hör vad bra vi är på att njuta av en solig dag.
Det här med att roa sig.....  
På måndag var jag på ett Årsmöte. I går blev det möte med Tjejträffen. Ikväll blir det middag på restaurang. 
I morgon blir det en häftig dag. Dropp på sjukhuset på morgonen, läkarbesök, lunch med en go vän, bokbussen, vattengympa och som grand final på dagen så blir det akvarellkursen... Ja men ni hör. 
På fredag blir det endast en resa till sjukhuset och resten av droppet. Sen skulle jag tro att jag klarar mej utan att det händer nåt alls resten av den dagen. 
Jag har ju sedan den 6 mars inte ätit Gluten. Ett försök att må bättre. Det är inte klokt vad det går fint. Det blir ett uppehåll i 2 månader till att börja med, det är tydligen så lång tid det tar innan man märker skillnad. Men nog är det att läsa på förpackningar och fråga sig fram. I går lärde jag mej att det inte finns vetemjöl i bredbar leverpastej men det finns vetemjöl  i sån där som man skivar. Konstigt. 
Om jag har någon som valt bort gluten som kan ge mej ett tips vad man äter till surströmming i stället för tunnbröd skulle jag bli himla glad. Håller på att längta efter surströmming nåt våldsamt men utan tunnbrödmacka känns det ju inte rätt.

Nä nu ska jag ge mej. Kanske rent ta och göra lite nyttigt. 
Jo, så blir det .
Blir en tretår först, men sen så.
Ha det gott alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar