fredag 22 maj 2020

Men nu grönskar det.


Tänk att det behövdes bara en fin, solig och varm dag så fick hela omgivningen fnatt.

Det var i går det hände.
De delar av gräsmattorna som fått gröna strån bara exploderade i rejäl grönska. Ropar efter frisören, luggen började hänga för ögonen, efter bara en dag med sol och värme.
De två  försiktiga maskrosorna efter väggen, de som blygt visat att de tänkte bli gula. Det bara sa tjofs så var den ena en sån där fluffig vit boll och den andra kippade efter andan där i solväggen.

Syrenbuskarna under fönstret. Det bara knaka till så var de rejäla knoppar.


Träden började visa grönt. Å då menar jag inte granarna här runt omkring, nä de andra, de som brukar ha löv.
Å det efter en enda dag med sol och värme. Visserligen så har vi ju inte så lång sommar så det gäller att lägga på en rem om det ska hinna bli nåt. 
Eftersom vi har  idag igen haft en dag med riktig värme och samma sol som igår så fortsätter sommar att storma fram. Snart är det ordning och reda igen.
Bara söka fram myggmedel och solkräm med hög solskyddsfaktor.


I det underbara vädret i går gjorde jag en premiär. 
Jag cyklade genom stan. Jag som är van med stora timmerbilar och fortkörare, som om jag visade det minsta tvekan och ängslan var färdig att köra över mej. Men alla var vi på väg antingen ditåt eller bortåt. Nu var det gående, cyklade, bilar, stolpar och trottoarkanter överallt och kors och tvärs.. 
Nå men det gick bra. Jag tog mej till Årsmötet längst bort i stan och hem igen utan att ha skadat någon eller att själv blivit skadad. 
Gick med andra ord riktigt himla bra.
Himla roligt med cykel i stan.

I dag på morgon klockan tidigt kom Vilja. Klämdag som innebär att skolan är stängd. Mormor ledig när de andra vårdnadshavarna jobbade. Vilja valde mitt sällskap. Kan det bli bättre? 
Kan ha varit lite brist på saker att pyssla med här nu. Jag har ju som packat de mesta. Nå men det blev en stilla och skön förmiddag och eftermiddagen gick i shoppandes tecken. Jag fick den äran att vara smakråd när examenskläderna inköptes. Jomen, jag tror att det blev bra. Kändes som om vi var väldigt nöjda bägge två. 

Klart man måste få en glasspaus, jobbigt med allt detta springandes i affärer. 
Min blev två kulor. En med Citronsorbet och en saltlakrits.
Mmmmm. Viljas blev en mjukglass med stort strössel på.


Men inget varar ju för evigt så flickebarnet for ju hem till sina föräldrar efter shppanet.

Å själv blev jag lite lat. 
Klart jag hade ju kunnat packa lite mer. Snygga till här hemma, gå ut på en till promenad, cykeltur, ringa någon kompis, göra ett fotbad eller nåt. Men det blev inget med det. Jag gjorde gjorde enkel middag: Kokade lite ris och åt ett grillat kycklinglår till det. Det var gott och alldeles lagom omständligt att laga.
Sen blev jag ännu latare.
Jag hör ganska ofta att:
- Du hittar då på och är i farten jämt. Det stämmer inte. Men det är ju inte så ofta jag skriver om när det inget händer. Men de stunderna finns, ibland är de lång som hela dagen.
I eftermiddag så låg jag en god stund och gjorde inte mer än tittade på fettfläcken jag fick efter att jag tappat bitar av middagen i knät. Å i huvudet fanns det en tanke på att kliva upp och lägga de smutsiga byxorna i tvättkorgen.
Men som sagt jag var väldigt lat så det tog ett rejält tag innan den tanken verkställdes.


Nå men nu tror jag det är strax kväll hos Monika. Känns att jag var tidigt upp och tog emot min fina gäst.
Klockan är över halv elva så då är det ju helt okey att vara väldigt lat.
Särskilt bra, eller?
Nu får ni klara er själv. 
Gonatt och ha det gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar