söndag 6 januari 2019

Jul och nyår.

Hej och hallå. God fortsättning på det nya året till er allihop.
Jösses va länge sedan jag skrev.
Men jag gör en super-kort resumé av förra årets sista bit.
Jag jobbade: Pålyset.se

Att få  jobba i en elbutik under tiden när nästan alla ska få igång sina stakar och stjärnor samtidigt när man söker lite originellare julklappar, det är en utmaning vill jag lova.
Helt rasade underbart. Rena förmånen. 
Det var ett tempo som jag sällan skådat. Men med trygga, förlåtande arbetskollegor så gick det. Riktigt bra tror jag att det gick, det var då himla skojigt. Å för att inte tala om vad jag lärt mej mycket bra. Men det är inte klokt vad man löser mycket problem när man måste. 
Som sagt: Vansinnigt skojigt och berikande. 
Det vi inte hann prata under arbetstid fick bli efteråt. Jag blev bjuden på After Work, efteråt, med god middag och trevligt sällskap. 

Innan jul så var det lite att styra med.
Vi var till Agnetha och hälsade på före jul. Vilja upptäckte att Jesusbarnet i Agnethas julkrubba var tomt... Hemska tanke. Sedan dess har ett viktigt uppdrag legat tungt på Viljas axlar: Hon måst skaffa att nytt Jesusbarn. Bara så du vet Agnetha, så har hon lyckats. den ligger i min ficka och jag har lovat att skicka den med posten bara det blir vardag.

Jag byggde pussel med julmotiv på.


Jag har varit på julkonsert. 

Jag har gjort ett minnesalbum till varje barnbarn, med många bilder på Jimmy och Kenneth. Tror att de väckte intresse bland både de vuxna och mina barnbarn.


Sen har jag varit rykandes arg också. För andra gången köpte jag kaffefilter som rämnar när de ska användas. Förra gången lovade jag mej själv att aldrig mer köpa detta märke, men gjorde en misstag och lite stressad så stod jag här hemma och julen för dörren med det förhatliga kaffefiltret igen, inte en chans att man beger sig på en matvaruaffär bara för att köpa kaffefilter sista vardagen innan julafton. 
Skitfilter, å så arg jag var. 
Arg på mig själv eftersom jag alltid börjar att ta på mej skulden för att det misslyckas när jag står där med en kaffepanna full i sump och ett tomt kaffefilter i hållaren. Inte förrns det gått åt skogen 4 gånger på raken förstod jag att det inte var fel på mej....Jag måste bli bättre på att inte ta på mej skulden... 
Skitfilter.


Lagom till jul fick jag ett foto från förr. Härliga minnen. 
I Långnäs där vi bodde förr ordnades det alltid i byn en fest när vintern var som tristast. så där i månadsskiftet januari-februari. Alltid någon bybo dom fick äran att ordna temat på festerna. Skulle tro att detta är året när karlarna skulle var klädd som kvinnor och Kvinnorna hade herrkläder på dig. Sagolikt skojiga. Här är det Kenneth och Tomas som gjort sig fina för festen. Tack snälla Ingela för bilden.



Julen gick i ett lugnt och härligt tecken.
Julaftons förmiddag startade med besök på kyrkan.


Julmaten var enligt önskningar från Ringströms. De är ju inte så förtjust i julmat så varför göra iordning en massa som bara jag äter. Gott och trevligt.


Naturligtvis var jag på julottan i Alträsk på juldagens morgon, även detta år. Så mysigt och så genuint. Älskar det.


Inte en bild tog jag på Annandagen. Det var denna dagen som det var julafton hos mej. Alla var hemma. Det öppnades julklappar och det åts god julmat. Många skratt och mycket prat. Helt underbart.

Så dagen efter så kom älskade Inga-Lill.
Jag fick fina tallrikar av henne. Ser mest ut som takspån. Är det någon som kan komma med ett förslag vad jag kan servera på dessa? Anisbockar !!!! Jaja, men mer då?
Vi hade en massa trevliga saker för oss, däremellan gjorde vi inte nåt. Det är det som är det sköna med Inga-Lill, man behöver inte ha full agenda. 

Men som vanligt så åt vi gott. spelade en massa kort, shoppade och pratade massor.

Som sagt, att ibland gjorde vi intet. Inget var temat på 12-slaget på nyårsafton. Vi höll på att äta ihjäl oss av den goa middagen så när det var dags för bubbel, ost och kex så gick vi strejk. Det blev citronvatten. Gick helt perfekt, blev nytt år ändå.
Men till sist var hon ju tvungen att återvända till sin egen vardag. Blev en aning tomt här. 
Hon saknades rejält när det började snöa. Trots sin trasiga fot var hon bra på att skotta. När jag och Mara var ute på promenad så såg vi att någon backat uppför min infart och gått ur bilen och pissat. Fräckt, dessutom kände jag styrkan i att vara tre och var mörkrädd. än bara jag och Mara.  

Nu beslutar jag att sluta lägga in bilder. Kommer ju aldrig ta slut på skrivandet idag. 
Få se nu då var det nåt mer jag tänkte skriva om.....???

Jo just det Min lilla dotter fyllde ju en massa år den fjärde januari. Finns det ingen lag på hur gamla sladdbarn man kan ha???
Linda. Grattis fina, fina du.
Grattis till mej som är mamma till den finaste av alla döttrar man kan önska sig.  

Mina två nyårslöften får jag skriva om någon annan gång.

Ha det gott alla.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar