onsdag 16 januari 2019

Ny telefon

Det här med tekniken är inte lätt.
Men ibland serveras lösningarna på silverfat.
Jag har under en längre tid insett att min telefon håller på att vara irriterande gammal och trött. Under långa tider fattar den inte alls vad jag menar när jag trycker på en knapp.
Eller jo till sist kan den plötslig vakna till och säga till att: -jo men okey då. Du kan väl få öppna väder-appen då.
Mina tankar har gnagt ordentligt  om vad för ny telefon jag vill ha. Den kändes lite mycket pengar för en som är arbetslös att skaffa någon överhuvudtaget.
Dessutom har jag tyckt att jag har lite dyrt abonnemang, undrar hur jag gör för att kolla om det skulle funka för mej att ha en lägre nivå på abonnemanget??
I dag ringde en sån där enligt många "förhatlig" telefonförsäljare. En sån försäljare som jag förövrigt har varit i många år.
Han ringde från Telia, alltså den jag alltid haft som leverantör på telefonin, och som jag tänker fortsätta med.
Han undrade lite trevligt om jag gillade  Telia fortfarande. Absolut, men jag har en fundering om mitt dyra abonnemang.
Han kom med ett förslag som sänker mina kostnader rejält varje månad, men jag kunde ju naturligtvis öka upp igen om jag tycker att det blev lite för lite att köra med.
Han frågade om det var något problem för mej att göra ett avtal att behålla Telia 12 månader framåt.. Absolut inte, jag har inga tankar på att byta.
Fint. Då skickar han med en telefon utan kostnad.
Det var ju naturligtvis inte den dyraste telefonen på marknaden.Men den kommer säkert att funka för mej.
Lätt som en plätt.
I söndags var jag på hockey. Himla spännande match, slutade med att Boden hockey vann på straffar.

Som ni ser är det en färgsprakande start på kvällen. 
Tänk vad bekvämt det är numera att fara på hockey. Sitter inomhus. rejäla skydd mot publiken och en massa underhållning i pauserna.
Annat var det när jag var barn och min pappa var lagledare för hockeylaget i Öjebyn och mamma var en hockeymamma i första hand under pauserna..
Då var det att leka sig genom kvällen i snödrivan bakom korvgubben, middag var korv hos just korvgubben. Hamburgare hade ingen hört talas om då. Under pausen hämtade mamma in mej till omklädningsrummet för att tina upp lovikka-vantarna så de gick att ta av. Se till att man pinkade och så kom hon alltid med den hemska drycken som alla spelar fick under pausen. Varm svartvinbärssaft.  Kombon mellan lukten av den varma svartvinbärsaften och lukten som blir i omklädningsrummet, ni fattar, jag minns den tydligt fortfarande.
Jag kanske tycker om varm svartvinbärssaft idag. Om inte lukten av de svettiga blöta grabbarna är med.
Ett minne som vi i familjen hade roligt år i många år: Mamma tyckte hon var så himla klurig när hon gjorde underlaget till annonsen till Piteå-Tidningen innan en match. Hon skrev att i pausen underhåller Rolba. 
Hela ÖIF.s stolthet. Den nya ismaskinen. Före det så var det folk som gick med skrapor och manuellt gjorde fin isen, men nu fanns Rolba..
Nå men det var ett liv som jag levde då. 


Sista tiden har det var fläckvis dåligt med ström här. Tur att jag har röda glasögonbågar så jag hittar igen mej själv i mörkret.

Lika svart, nästan blev pannkakan jag gjorde för några dagar sedan. Dessutom blev konsistenten rejält lik en skosula.Jag tittade till min pannkaka, särskilt god med bacon och purjolök. Jaha, det blir fint med 5 minuter till. 
Hoppla, nästa gång jag tänkte på pannkakan så hade det gått 45 minuter, obra. Bara en jäkla tur att inte brandvarnaren gick igårng. 
Det blev fil den dagen till middag. 

Så här fint väder var det idag när jag satt mej för att skriva lite blogg.
Men tala om trevligt, Anna dök upp och vi fick oss en skojig stund över en kaffekopp.
Så nu när jag avslutar för idag så är vädret lika kallt, och klart men betydligt mörkare. klockan är nu 15.30

Men nog ser man att dagen blir längre och längre. Det är inte många veckor sedan det var kolmörkt redan vid 14.00..
Nå nu ger jag mej för idag.

Ha det gott alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar