fredag 5 januari 2018

Julen, nyår och nu trettonhelgen.

Okey. Nu var det många dagar sedan jag hade lust att skriva.
Men nu är det dags.
Julen och nyårshelgen har varit skön. Verkligen känt att jag försökt vila.
Men det där med att jag och Mara skulle öka på våra promenader har ju inte blivit av. Mara har ju varit ordentligt sjuk, nästan så jag tänkte att det var hennes sista dag på Nyårsafton.
Men hon klarade den kvällen och på Nyårsdagen började hon visa tecken på bättring.
När jag vaknade på tisdagsmorgon med en känsla av en yster valp med tratt som hade distriktsmästerska i Jenka blandat med träning i Trestegshopp då var det skönt i bröstet. Hela sängen gungade av hennes glädjedansandes skutt.
Nu mår hon bra, så vansinnigt bra. Hela hon är ett enda skutt av glädje.

Medan vi mest gjort ingenting jag och Mara så har det blivit många handarbeten som jag gjort klara: En hel hög med disktrasor. Många sockar och halsdukar som fått fästade trådar.


Det har blivit många pussel.


När jag var på Returidé så kikade jag på glas-svamparna i glasmontern. De här så vansinnigt fina, de skulle passa hemma hos min ensamma glas-svamp. Men det svider lite, lite för dyra tycker jag. Men väldigt vackra.



Min dotter fyllde år i går. Grattis Linda. Jag hittade denna bild på Linda och Kenneth med några år på nacken, så jag kunde inte låta bli att låta den bli förstoring och rama in. Jag tycker att den är hur fin som helst.


Så var det dax igår att beställa resan som har legat och grott sedan tidigt i höst. Det blir jag och Inga-Lill som följer med våra döttrar och deras familjer till Kos. Det blir ju ett annat sätt att umgås under en utlandsresa. Har ju tidigare provat på:
- Stilla, två vuxna som bara gör det som faller dom in. Inga måsten. Jag och Linda
- En trio damer som gör en storstad i Europa under en långhelg. Jag, Inga-Lill och Inga-Lill
- Åsså nu då, fokus på barnvänligt och en större grupp att trivas med.



Blir nog väldigt skojigt inbillar jag mej. Annorlunda men mycket bad och lek skulle jag tro.


Här är det inte så mycket sandstrand vill jag lova. Ni ser ju min utsikt genom fönstret i hallen.Eller egentligen avsaknad av utsikt. Lite himmel syns nu när jag tagit bort gardinen.

På julafton så var grannes hundar på rymmen. Mara hade jag hemma medan jag var ner till Sara. På infarten mötte jag de jädra jyckarna när jag kom från julaftonsfirandet.
Dom hade nog hållit till här ett bra tag tror jag, det var upptrampat som om en renhjord hållit till här. 
Mara inne, hon var i rykande ursinne. Det sitter faktiskt i fortfarande, hon är som en varg när hon söker av sitt revir här hemma. Stackars grannens hundar om hon får tag i dem, hon äter antagligen upp dom...
När jag förklarar att de jädra jyckarna hade pinkat på köksfönstret och på fönsterblecket..... Verkar väl ganska troligt när ni ser hur snömängden.

Har saknat ett arbetsbord där jag kan sitta och prata i mobilen och samtidigt ha plats för papper och penna. Nu har jag det. Kent tog på sig storskorna igår och plumsade iväg och lyckades lokalisera i vilket förrråd jag hade mån-bordet. Undrar hur många dörrar han fick skotta upp?? Sen gjorde han det där styva jobbet att få med sig bordet genom all denna snö.
Blev mycket bra. Sitter där just nu och skriver blogg. 


Julen då: Jodå den var mycket trevlig. Jag. Kent och Vilja for på julaftons-morgonen till kyrkan. Mycket mysigt. Där barnen fick vara delaktig och ställa fram figurerna till julkrubban under tiden som Prästen berättade om Jesus födelse. 



På eftermiddagen var det julbord, tomte, paket och massa fika hos Sara. Precis som en julafton på ett julkort brukar se ut.




Se vilken fin julklapp jag fick av barnbarnen.


Julottan i Alträsk. Precis så fint som det brukar vara. Stämningsfullt, trivsamt, mysiga människor och gott fika. 
För att inte tala om alla vackra ljus som de stöpt.


Den sista bilden är från nyårsdagen när Lena på Café Rävasten bjöd på kalas. 
Som vanligt så var det otroligt massor av god mat, trevligt folk och alldeles underbart mysigt. 
Nå men det är väl ganska uppenbart för alla som provat fika på Café Rävasten att man kan verkligen kan prata om rustik lycka där.
Att sedan ingå i den samlingen som blir bjudna till Lena på hennes födelsedag . Är det ju bara att säga: 
-Grattis Monika vilken tur du har som ingår i den samlingen.



Nu tror jag att jag skrivit klart för ikväll. 
Blir nog att sitta i soffan, handarbeta, slötitta på TVn och klia Mara på magen. Tror till och med jag ska få mej en god kopp kaffe... 

Ha det gott alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar