lördag 23 december 2017

Ledig i flera dagar.

Att få vakna strax efter fem, känna att jag sovit klart. Veta att det är lördagsmorgon och att jag har fyra lediga dagar framför mej.
Hejja så skönt.
Att inte ha grannar som störs så jag för länge sedan startat både disk- och tvättmaskin, eldat så det är varmt och gott inne, kokat potatis till en sillsallad, travat upp ved inne i vedstället, .
Jo tack känns också bra.
Kaffetermosen innehåller flera koppar till.
I dag ska jag bara ta det lugnt och njuta av ledigheten. Ja det är ju klart att bara för att man tar det lugnt och njuter av ledigheten behöver man ju inte ligga på soffan och pilla naveln.
Nä, det blir väl som hos väldigt många andra:
- Förbereda morgondagen. Griljera skinkan och sånt.
Jag hade dessutom lovat mej själv och Mara att vi skulle utöka längden på våra promenader nu under julledigheten. Får se hur det blir med det idag. Just nu snöar det ganska ymnigt. Sånt där lätt och fint snöfall som gör att det blir en vansinnig snörök efter bilarna.
Landsvägen känns alltid väldigt farlig, mycket trafik, tung trafik, fort kör man och jag vet precis vem av oss som får ont om de råkar köra på oss.
Nå men vi skulle verkligen behöva ut på långpromenad. Det kanske lugnar sig med att snöa. Kanske...
Jag ska börja med en ny medicin under ledigheten. Kan bli att kräkes och vara yr (ska vara så, drick bara mycket vatten står det i bipacksedeln) så det blir väl lagom att syssla med sånt när man är ledig.

I går inleddes julens festligheter med att jag blev bjuden på middag hos Kicko och Thomas...

Ja men ni ser va, surströmming. Så gott. 
Det är lika gott från första till sista tuggan. Att dessutom få trevligt sällskap gjorde det hela ännu godare och festligare.
Ja men dagen före det, torsdag alltså, kom Carl-Jacob och Doris med julbak. Jisses va trevligt att kunna bjuda på hembakt. Själv är jag en bak-analfabet. Oavsett om jag mår bra eller som i dessa tiden ganska svajig i mitt välmående så kan jag inte baka. 
Men Calle och Doris de kan. Till min stora lycka, så himla gulligt att dela med sig. Känner mej ordentligt bortskämd.... Den känslan kan jag leva med..😀😀 
Jag fick en stooor korg full i godsaker. Rullrån, jordnötskakor, potatisbakelser var bara några av sorterna. Till och med Ernst fina Anis-grisar var det med i korgen. Nu gäller det att fokusera på att inte stoppa i mej själv av godsakerna utan verkligt bjuda bort. 
Det går nog om jag verkligen bestämmer mej, å det har jag bestämt mej för. 

Nä  nu ska jag  gå och hänga tvätt, dricka påtår, göra nåt nyttigt och njuta av ledigheten.

Ha det gott alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar