måndag 5 december 2016

Mera julmat och lite annat

Det här inlägget kommer att handla om mat..... Känner jag
Kan det vara för att jag har tjuvkollat på bilderna som jag lagt in i datorn.

Tror att jag lägger upp bilderna och så kör jag med lite mellansnack..
Lets go....

Men första bilden har inget alls med mat att göra. Våra barns kusin Malin la in dessa bilder på Facebook idag.
Det är minnen vill jag lova. Kenneths pappa Åke med Kenneths barn på höger sida, Jimmy och Linda. På den vänstra sidan så är då kusinerna Malin och Stefan, alltså Torbjörns barn. Fattar ni vad mycket skoj de här barnen hade när det begav sig.
På den undre bilden är det Stefan och Linda, året är 1982.
Men tror ni inte att Malin och Linda kommenterade våra kökstapeter....... Igen. De var väl fina???'
Ljuva 70-tal.... De skulle vara så då............. Jädra snorungar.


Nu då..... Nu är det julmat på G. Som sagt. Jag har ju sedan tidigare sagt att vi är igång. . Här kommer det en mörk mystisk bild. Det föreställer Stig, Rose-Marie, Kenneth och Kjell runt bordet i Mjedsjön.



Sedan några år tillbaka har vi en mycket trevlig tradition för oss så här någon vecka före jul. Kjell köper lutfisk, jag tillagar och så bjuder vi in Stig och Rose-Marie. Den här gången gjorde vi som vanligt..... Men förutom att bjuda hit Stig och Rose-Marie så tog vi alltihop med oss och åt där i stället.


Så himla gott. Tänk om inte Kjell sett att introducera oss på detta med lutfisken, då är det inte säkert att jag någonsin kommit mej för att smaka. Vilken miss det blivit då.


Mera julmat, eller julefterrätt. Efter lutfisken så åt vi en bakelse som jag gjort av mjuk pepparkaka, lingongrädde, vanlig pepparkaka och frysta lingon. Juligt och väldigt gott.

En julig frukost. Andra advent, två koppar kaffe och skinkmackor.


Så var det då träffen igår. Ni vet Sparrisarna vid samma bord. I rykande snöstorm drog jag och Ulrica till Sabine i Övre Buddbyn. Ohyggligt trevlig kväll. Den goda Sabine vet hur man är en god värdinna. Vad mysigt vi hade. Sabine bjöd på spännande annorlunda mat, Häftig paj och en gudomlig efterrätt. Det är så häftigt för det är tillagat på sånt sätt som jag aldrig gjort. Där är det inte en massa fett, mjöl och socker. Nädå.... men mandelmjöl, vegetariskt, egna frön smaksatta och goa, cocosolja, dadlar och annat spännande. 



Som vanligt så var det massor av prat, massa allvar och massa skratt. Däremellan åt vi och så handarbetade vi lite.
Riktigt väl använd kväll.

Idag blev det också mat.
Kenneth utmanade orken och äntrade traktorn, blev till att skotta lite här och där. När han var klar så hade han fortfarande ork kvar så det blev det ett besök på SuchiBoden. 
Gudarns va gott det är. 


Men se där tog hans ork slut. Det blev att sova hela långa eftermiddagen och större delen av kvällen för Kenneth. Man ska ju vara glad för de stunder som han orkar vara med. De kommer väl att bli fler och fler har vi tänkt. Men de tar ju ett tag innan han har utmanat sig själv för att se vad han kan óch inte kan. Han blev trött nåt vansinnigt idag. Han märkte inte ens att Kjell var hit och jag gjorde honom julfin i barret. Han märkte inte ens när jag packade väskan och for iväg på badet. Både för att simma lite och för att leka en stund med Vilja och Kent.


Men när jag kom hem på kvällskvisten, lagom till en sen middag, då hade Kenneth sovit klart, trodde vi.
Så det blev julmat igen.  Nygriljerad skinka, kokt potatis och en sån där veckosallad.  Gott, gott. 
Men sen så var Kenneth tvungen att ta sängen igen.

I morgon ska jag jobba. Det är inte klokt vad gott jag mår under min semester. Jag är jättelat och det finns inte många måsten här hemma. Men att gå in och jobba en dag känns så himla skojigt. Det blir enda jobbdagen denna vecka. På onsdag ska Kenneth till Sunderbyn. Så det är ju inte bara var lat, men nästan.

Nä nu ska jag nog göra kväll. Man blir trött av att svimma omkring på äventyrsbadet.

Ha det gott alla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar