fredag 16 september 2016

Mat hos Laestadius

Visst har jag sagt någon gång att jag gillar att bli bortbjuden på middag efter jobbet.
Jag har ju dessutom sagt att det inte spelar någon roll vad  det bjuds på. Gröt eller sånt, spelar ingen roll....
Till och med risgrynsgröt kan gå..... Huvva när jag tänker på risgrynsgröt. Jag smakar risgrynsgröt en gång om år....... Julafton. Jag har kämpat med den rätten i 60 år... Vissa saker kan man bara inte lära sig tycka vara gott. men som sagt bjuder någon på det efter jobbet..... Så får det gå det också.

Tur att inte Carl-Jacob och Doris inte kom ihåg det där med gröt.
Kolla hur det såg ut i Onsdags


Smörgåstårta.... Sämre onsdagsmiddag kan man ju tänka sig.
Doris det söta bönan fyllde 70 år. 

Bönan Doris alltså: Det är Doris i blått till vänster. Den till höger är en nytillverkad virkad uggla. Tänk va man kan göra av ratade påslakan


Nä men jag höll ju på att beskriva middag som vi blivit bjudna på  efter jobbat..
Idag var det dags igen. 
Samma Calle och Doris bjöd på middag igen...... 
Fortfarande så fanns det ingen risgrynsgröt på bordet....

Men kolla här alltså: Förrätten. Lufttorkad skinka och melon.. 


Varmrätten. Älgfilé men hasselbackpotatis (Där dog Kenneth av lycka), grillad tomat, baconinlindad sparris. Murkel- och pepparsås.


Å just när vi var på väg att spricka av all god mat så kom det kaffe med en knäckig och jättego äppelkaka med glass


Det var så himla gott. Så himla trevligt. Tack snälla goa vänner.


I våras så blommade våra äppelträd nåt alldeles vansinnigt.... Men se nå flygfän fanns det tydligen inte. Blev inget pollinerande här inte. Det här är hela skörden från två äppelträd. Tur att man inte är i det läget att man ska fixa hela årsbehovet av äpplen... 



Helt klart magert resultat. Men de är väldigt goa. Gäller att äta med andakt.

Nåt  mer jag riktigt gillar är skogen. 
Känns som om jag nämnt det tidigare.

Här en bild från i torsdags. Efter jobbet så blev det en snabb enkel middag så vi skulle hinna med en skogsvandring. Det var bara dra på oss stövlarna, greppade korgen och iväg. Vädret har nu  visat sig från sin bättre sida ett längre tag. Så himla skönt att bara stövla på i skogen. Blir ju bra med frisk luft, motion och balansträning eftersom det inte finns väg eller stig, bara knölig mark. Dessutom har vi ett berg bakom ladugården som vi börjar med att klättra upp på.
Jag lycklig, nöjd make och en alldeles salig jycke. Det är vi i skogen det.


Passade på att ta en bild på oss när vi tag en rast på väg hemåt. Som ni ser hittade vi kantareller även denna gången. Det är bara konstatera: Det är ett himla bra kantarellår i år. 


Angenämt arbete blev det ju när vi kom hem. Men det tog jag så gärna. Tur att kantareller är lätta att rensa.

Nä men nu ska jag nog göra en tidig kväll. Hoppa upp i sängen och ta boken med mej. 
Det är den här boken som gäller just nu.

Bra bok...

Ha det gott alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar