söndag 3 december 2017

Julbord både med Expansa och med Röda korset.

I kväll tänkte jag att jag skulle skriva blogg direkt jag kom hem. Det är ju alltid lättare när man just varit iväg på nåt skoj att skriva av sig medan man minns så trevligt man haft det.
Men nu blev det inte så....
Idag har jag haft en sån där bra ledig dag. En sån dag när man hinner och orkar renbädda, dammsuga, frosta av frysen och tvätta och sån som inte blir av när man kommer hem efter jobbet och bara kan tituleras "disktrasa".
Ett avbrott blev det dock på förmiddagen, det var när Vilja ringde och frågade om jag ville följa på julmarknaden i Heden.
Absolut. Det är en väldigt liten marknad men ack så trevlig. Efter en dryg timme var jag hemma igen och fortsatte med mitt fixande.
Där kring tre, just när jag som kände mej gode nöjd och tänkt ta mej en kaffekopp och som börja stänga ner mitt flängande så ringer telefonen.
Det är Kicko.
- Vill du följa på Expansas julfest. Julbord på Kaptensgården i Gammelstan???
Vilken tur att jag inte kröp undan och tackade nej. Vilken jag gör ganska ofta nu för tiden.
- Oh, ja det vill jag.
Dessutom så erbjöd sig Kent att de kunde skjutsa och hämta mej så jag kunde dricka nåt gott... Tack, tack kära ni för det.
Tre timmar senare så klev jag på bussen utanför Expansa tillsammans med ett gäng roliga glada människor.

Ohyggligt skojig resa. Hade kunnat var betydligt längre. Vilket gäng och va mycket skratt. Börjar bra det här..




Som vanligt så blev det dåligt med foton på maten och även på mitt sällskap. Men i stora drag var det så här: 
-Vi åt och drack till vi sprack. Dessutom skrattade vi käkarna  ur led..
Kaptensgården har ett högklassigt julbord. Så gott så gott.
Vackert dukat, personalen passar upp och är så påpasslig och uppmärksam. och lokalen är ju bara så härligt rustik och fin. 

En bild från toan hann jag dock med att fota. Sicken läcker tavla..




Hem kom vi oss i samma buss, men betydligt mer dämpade än när vi for dit. I allafall vissa av oss. Mätta, så mätta.
Tack snälla fina Kicko och Thomas. LÖV JO.

Just det, så var det när jag kom hem igen som jag ville skriva blogg men det gick ju inte.

Idag så passade jag på att frosta av frysen. Gäller ju att passa på medan det är kallt ute så maten klarar sig på bron. Frysen stod ju och skramla is och droppade hejvilt när jag for. Men tror ni inte att det blev väderomslag medan jag var ute och roade mej. När jag kom hem så var det knappt 3 grader kallt.  Blev till att skura upp frysen och få igång den innan min mat ute tinade upp. Men nu är det ordnat så jag kan få skriva blogg.

Röda korset bjöd tidigare i veckan på julbord på Opalen. 
Det var också mycket trevligt. Annars, men väldigt trevligt det också. mycket trevliga vänner runt bordet och väldigt god mat.



I morgon är det skyltsöndag.
Jag minns när alla butiker var stängd på skyltsöndag. Pappren i fönstren dagarna innan.  
Enda stället man kunde värma sig på skyltsöndagen var på banken. Där serverades det glögg och man köpte lotter. I entréerna på de stora varuhusen var det tomtebarn som lekte med tågbanor och annat, så man fick stå ute och titta på. Nästan som att vara på teater.
Allt som man kunde köpa fanns ute, utom då lotterna inne på banken.
 Men idag är det annat som gäller.
Andra tider.

Så eftersom man är butiksanställd så jobbar jag i morgon. 12.00 - 16.00. Kom in på Röda korsets sekundhand-butik och få er en kopp glögg och säg hej.

Nu ska jag pipa i säng, blev en lång dag. 
Men först ska jag nog dricka mera vatten. Man blir törstig av julbord.

Ha det gott alla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar