lördag 16 december 2017

Julmarknaden i Prag och lite annat.

Vilken tur att det till sist kom några dagar när jag får satsa på att vila och att ta tag i allt som jag inte hunnit eller orkat med sista tiden. Min "attgöralista" var väldigt lång på torsdagskväll. Men det kändes som om att 4 dagars ledighet kanske skulle räcka.

Vissa saker höll på att bli rent prekär, som att skotta fram dörrarna till vedhuset. Det fanns 5 vedträ inne. Så det var hög tid. Tvätta också, det fanns inte mycket rent att ta på sig.
Vissa saker var inte lika viktiga men likafullt skulle göras, som att redigera bilderna från Prag-resan. Nå men nu är det gjort och jag har gjort ett foto-album på Facebook.
Vissa saker har jag beslutat att, det ska jag inte göra alls. Som att skicka julkort. Det får jag ta ett annat år.


Slå in julklappar..... Bör ju fixas innan jul. Vet ni var jag har allt julpapper, etiketter och alla band???
I min pysselstuga. Tar man sig dit?? NÄ inte en chans, hur mycket snö som helst. Nå men man har ju annat: Vaxduk och lite sånt. Blev fina paket.


Men idag har jag kvar ett jobb att göra som inte är nåt jag längtar efter.
- Att trimma Mara. Hon håller på att se ut som en Collie.
Jag och Mara blir alltid less långt innan vi  är klar med trimningen, det är väl därför jag inte gillar det. Nå men har jag skaffat en Borderterrier så ska hon ju se ut om en sån och inte som en Collie. Så det är bara att ta tag i eländet.

Resan med Inga-Lill och Inga-Lill till julmarknaden i Prag.
Torsdag - Söndag är inte lång tid så vi har verkligen sett till att använda varenda minut på bästa sätt.
Vi har sett hur mycket som helst av julmarknader, häftiga hus och slott. Prag kallas ju de 100 tornens och de 1000 tinnarnas stad.. Vi har sett de flesta.
Vi har åkt spårvagn och vi har åkt flodbåt. Vi har ätit gott och vi har druckit öl. Tjeckien är ju känd för sitt öl.
Några bilder:




Trdelnik... Lika god som vi hört innan.


Vi tog en guidad tur en av dagarna, vi fick se massor och vi fick lära oss mycket. En timmes tur med en flodbåt där det serverades varm choklad och äppelstrudel. Jag kan bara berätta att det smakade ljuvligt. Trötta ben och frusna kvinnor.... vi njöt. 
Över båten, på bron ser ni vårt vanliga färdmedlet resten av helgen. Spårvagnarna. vi blev ena riktiga proffs på bara en helg. Smidiga grejer.



En röd och fin plåtburk köpte jag mej där borta i Prag, fin att ha pepparkakor i på bordet. Det blev väl någon julklapp också.

Nu ska jag avsluta skrivandet för denna gång. Kent och Vilja är på väg hit. Kent ska hjälpa mej att skotta bort på baksidan av huset.
Takraset måste bort innan isen börjar klättra uppåt in under plåten och orsaka vattenskada. För ner från taket tar sig inte snön själv.

Har det gott alla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar