söndag 19 november 2017

Skuggteaterns Provsmakaren i Alträsk.

Jag är ju minsann ingen som kan ligga och dra mej på morgonen.
Nä, vaknar jag så kliver jag upp. Utom om jag vaknar mitt i natten och måste upp och kissa alltså. Då måste jag ju göra ett försök att somna om, vilket brukar misslyckas.
Idag när jag vaknade så gjorde jag som jag brukar. Jag kände direkt att det måste vara astidigt, så jag tog ett snabbt beslut att jag skulle bara kissa lite snabbt och sen ner i bingen igen. Det måste vara natt fortfarande.
Som alla andra gånger jag vaknar så kastar jag ett snabbt ögon-kast på klockradion för att få bekräftelse att det fortfarande natt..
Nämen då hade det varit strömlöst inatt så klockradion bara blinkade. Inget konstigt med strömlöst så mycket snö som kommit sista dygnen. Tungt på ledningarna.
Nå men det fanns ingen tid att fundera över sånt, toan kallade. Men när jag så satt på toa så kom jag på att när jag passerade köket så var det ljust utanför fönstret....
Nämen!! Den här årstden är det ju aldrig ljust, speciellt inte på natten...- vad är det som händer??
Hehe... Monika har sovit till halv 10.
Minns inte sist jag sov så länge.
Mara hade ingen fundering och väcka mej och säga att det är frukostdax. Nä hon sov lika gott hon också.

Det blev att kliva upp, inte gå tillbaka till sängen.
Strax dags för att bära ved och skotta snö. Fyspass i friska luften. Gott för kropp och själ.

Men först kaffe och lite bloggande.

Jag har ju varit utan vatten under några dagar. Eller egentlig så har jag ju haft vatten men på fel ställe... I källaren, stor bassäng.
Nu är det åtgärdat, slipper använda bubbelvatten när man ska borsta tänderna. För den som vill veta kan jag berätta att det är inte gott.

Jag måste berätta om igår..
Jag upptäckte för någon vecka sedan att Alträskarna hade på sin sida på Facebook en inbjudan till teater för barn.
Jag och Vilja anmälde oss.
Så på fredag efter jag fått vatten i kranen så hämtade jag Vilja. Vi hade en sån där riktig mys-fredag med besök på bibblan, nåt att äta, film och mysa under filtar skaföttes i soffan.


På lördag hann vi bara med att skotta oss ut och få in lite ved så var det då dags för Teater.
Min vana trogen så tog jag lite bilder....
Lite innan vi släpptes in på föreställningen:

Men förstår ni så tokigt, men jag blev helt uppslukade av föreställningen så inte en enda bild tog jag medan teatern pågick. Att man fyller snart 62 år spelar tydligen ingen roll när det gäller barnteater. 
Å speciellt inte den här barnteatern. 
Vi alla i publiken var med på olika sätt. Barnen mera aktiva, vi vuxna lite mer återhållsama . Tror vi kan kalla det trollbundna... Så häftigt, vilken känsla, blir alldeles varm i bröstet av känslan.


Men efteråt så tog jag bilder både här och där. Här är det ett gäng barn som roade sig med julpyssel.


Camilla tänder lite ljus innan lunchen serverades. Naturligtvis serverades det sånt som barn gillar. Pasta och köttfärssås. 
Dessutom kunde barnen sitta med skådespelaren, Love alltså. Han fick som göra en extra föreställning vid lunchbordet. Barnen var överlycklig.

Vid ett annat bord satt ett gäng och spelade spel. Vem skulle få den åtråvärda diamanten.


Dessutom fanns det ett gäng barn som nyttjade den stora ytan för att göra sig av med lite spring i benen. De fick jag aldrig med på bild.


 Vilja gillade tillställningen, helt och fullt gillade hon hela tillställningen. Hon var så nöjd, mormor var också nöjd.


Systrarna Elisabet och Camilla var de drivande denna dag, Alträskarna är så duktig att ordna trivsamt för oss som gillar att glida in och bli omhändertagna. Det enda man behöver göra själv är att trivas..


Innan Love, skådespelaren alltså, drog vidare så hann jag få en bild på mannen. Tyvärr hade han hunnit ta av sig sina fina smycken. De gick i bestickens tecken. Föreställningen heter ju Provsmakaren.
En duktig skådis, en stol och hans ryggsäck. Allt som behövdes för att trollbinda oss. 
Tack Skuggteatern och tack Love för att vi fick ta del av detta. Tack att ni anordnar sån här teater ute i byarna.



Nä nog om detta. 
Nu måste jag ta på mig kläder, dricka en påtår och sedan ut och flytta lite snö.
Just det, måste in med ved också. 

Ikväll blir det middag med Sparrisarna.
Jösses jag avslutade mitt handarbete i går kväll. Måste ju fixa och ta med mej nåt annat att starta upp med..😎😎😎

Ha det gott alla.




1 kommentar:

  1. Oj, vad jag ler när jag läser din blogg Monika, man verkligen känner upplevelserna ni har, och vilken söt, fin liten flicka Vilja är. Det där med att flytta snö, uhu! Men det är så vackert med det vita landskapet. Ha det så gott i stugan // Jenny

    SvaraRadera