måndag 25 juli 2016

Helgen, Mjedsjön, Bad

Hej och god morgon.
Dimman ligger tät så här på morgonen. När jag och Mara var ut på första morgonpromenad kändes det som att gå i ett fint regn. Säkert ohyggligt nyttigt för hyn. Tror jag, kändes det som.
Vår utsikt från fönstret tog slut vid vägen. Såg lite konstigt ut när det i vanliga fall brukar vara träd, sjö och berg också med i den vyn. Nu var det bara vitt. Nå men det har redan börjat reda upp sig. Nu finns både träden och sjön där, snart är nog bergen bakom också tillbaka på plats.

Vädret har de sista dagarna bara varit hur härligt som helst. Trots att jag inte är någon älskare av värme så är jag inte så korkad att inte njuta ändå. Jag får då inte mycket gjort kan jag enkelt konstatera. Visst, det är väldigt varmt och det blir fort kladdigt på kroppen både här och där, men nog passar jag på att lagra känslan till när det blir gråa regniga dagar. För det kommer det också...... Blir väl då man får ta tag i städandet inne. Inte nu iallafall. Nu är det fokus på att njuta, utan att röras så där våldsamt mycket.

Men nu har jag ju inte suttit stilla i helgen..... Jo förresten i går kväll då var vi väldigt stilla både jag och maken. Tänk att det kan vara så härligt att bara hamna skaföttes i soffan och inte göra annat än prata lite, eller bara vara tyst tillsammans.

Nå men åter till helgen.
Fredagkväll packade vi det sista som skulle säljas på loppisen. Vi var till Mjedsjön och förberedde inför loppisen.
Vi var ut med några listor i byn. Ni vet de listorna som länsstyrelsen vill att vi ska komma in med för att påvisa att det är dålig mobiltäckning i området. 
Vi hämtade in listorna i går kväll........ Men tydligen är inte problemet stort i vår by. Många namnunderskrifter har vi fått men inte är det stor procent av Vändträskarna som fått sitt namn på listorna. 
De övriga byarna runt Vändträsk har fått in många underskrifter av byborna. Vi har dessutom fått massor med namn från folk som prövat genomföra ett samtal medan man i bil tagit sig från Heden till bortanför Brännberg.
Då lämnar jag det ämnet.

Loppis i Mjedsjön
Eller som jag tycker det ska kallas: Marknad.
Så häftigt. så många trevliga, nöjda människor. Så välplanerat, så mycket gott att äta, så många loppisfynd. Sånt underbart väder.
Några bilder från dagen... Som vanligt så hinner man ju bara ta bilder innan allt startar. Sen blir det ju så många människor så då har man bara tid att sälja och umgås :-)

För er som aldrig varit till Mjedsjön i allmänhet och aldrig på Loppisen hos Stig i synnerhet, ska veta att det är gudomligt vackert ställe. Många lador, ladugård och hus runt en innergård som helgen till ära var smockfull med loppisstånd, matförsäljning och en massa bord där man kunde sitta och äta sin palt, laxmacka, varmkorv eller kanelbulle. Eller bara sitt och lyssna på levandes musik. Gårdsstället ligger väldigt vacker, högt, med en utsikt över sjön. 
Nå men nu är det bilder från lördagsmorgon.


Här sitter Björn "maknadsgeneralen" flankerad av Ingrid och Gunnar. 

Här ser ni bild från stora försäljningen. Innan allt startat, sedan blir det såna köer att har svårt att komma fram för att fota.

Den här flickan hade många goda saker hon sålde. Jag provade något som såg ut som en ihopviken plätta med nåt gott grönt innuti. Vansinnigt gott. Kan ha varit nåt från Afganistan, flickan var då därifrån hörde jag.


Här med dagstidningen i högsta hugg sitter Stig. Det är han som äger det häftiga stället i Mjedsjön.

Nå men jag tror att jag ger mej med rapport från loppisen i lördags. 
Nä men jag måste ju bara berätta att vana ger erfarenhet. Tidigare år har jag alltid druckit för lite. Det har ju alla år varit samma varma, vackra väder och samma generösa sol.  Men se i år blev det vattenberedskap från första stund. 
Slapp huvudvärken och alla andra konstiga krämpor man kan få av för lite vatten.

På kvällen kom Vilja, gamlingarna hos henne skulle på Boden alive. Det var inte så mycket kvar på lördagen när hon kom så det blev bara lite soffmys innan sänggående.

I går for vi före lunch till Alträsk. Till Carl-Jacobs och Doris stuga. De har ett eget havsbad. Långgrunt, sandbotten, en pyttig sandstrand.... Härligt.




Sandstranden är vissa år betydligt större. Men i år har det ju regnat bra periodvis å då blir det inte så mycket till sandstrand.
Vi badade ända till Viljas läppar var ganska blå. Då blev vi bjudna på gofika och kaffe. Plötsligt var vi redo för en omgång till i böljan den blå. 
Riktigt härlig stund hade vi där. 

Men efter badet började Vilja längta hem. 
Hennes Farfar och gänget hade ju kommit upp på besök. Efter ett snabbt stopp för en kulglass på Café Rävasten så for vi tillbaka med flickan och tackade för lånet.

Det var då, efter att barnbarnet var igenlämnat, listor insamlade, handdukar och baddräkter på tork, vi gled ner skaföttes i soffan och bara var........

Nu är det dags för mej att bege mej på långpromenad med Mara innan det blir jobbelijobb-dags.

Men först tror jag att jag ska få en kaffetår.

Ha det gott alla.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar