fredag 30 mars 2012

Skorprecept

Tänk om jag var duktig på baka!!!
Men nu är jag inte det. Det är bara inse att man kan inte vara bäst på allt=)

Hade jag dessutom varit duktig på att klippa och klistra från internet så hade jag lagt ut en bild på påskfikat.
Men nu var jag inte bra på det heller.  Å då var det inte jag som bakat, det är Anna. Tack och lov om vi nu säger så, för hon är mycket bättre än mej på att baka. Men vill ni titta så är adressen här:
http://annahedkvist.blogspot.se/

Men just det, jag är så gudarns duktig på att göra skorpor, goa, och så vansinnigt enkla så jag kan inte misslyckas.
Läste om dom på en blogg någonsin där ämnet var att ta reda på matrester så de inte förstörs. Snål har jag aldrig varit så direkt här och nu ska jag dela med mej:
Korvbröd du vet. Det blir ju alltid några kvar i påsen. I bästa fall åker dom in i frysen och får sen ligga där och bli alldeles full av kristaller eller så ligger dom i skafferiet och blir gröna.
Men man kan göra skorpor av dom, goa skorper. Jagdelade på bröden la ut dom på en plåt och blandade lite vatten och socker som jag penslade brödhalvorna med. Sedan in i ugnen på ca 75 grader. Där fick dom stå som hela kvällen. Jag var dit och tog i dom och när dom kändes helt torr så stängde jag av ugnen och så dom fick stå där över natten.
Klart, helt underbara skorpor blev det.
Nä nu ska jag iväg till Gunilla, grannen och klura ut lite inför i morgon när en annan granne fyller 50 år. Tänk va fränt när man bor på landet så är det ibland långt mellan grannarna. Gunilla bor i andra änden av byn ca 2,5 kilometer bort men hon är ändå en granne.

HA det gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar