torsdag 10 september 2020

Svampsökning.

Det som inte är stulet, det kommer igen. Så är det.
Så gäller även mina svampknivar. Allt blir ju extra spännande när man just har flyttat. Alla de där "Jag lägger det här så vet jag var jag har det" De blir extra spännande. Ett riktigt elände att försöka tänka på samma sätt igen.

Nå men till sist hittade jag svampknivarna.
De var precis där jag lagt dom.

Det här med Covid-19.
Man ska ju inte fara på jobbet, skolan eller andra platser där det finns risk att smitta någon. Vilja är snorig, men definitivt inte sjuk, så på skolan är hon inte välkommen
Det är ju inte lätt för den flickan att vara stilla någon lång stund. Så idag när jag ringde och frågade om hon ville följa till skogs så nappade hon direkt.
Men mej fick hon ju inte heller smitta. Tur det finns munskydd.
 

Vi började se om vi hittade några kantareller. Vi har ju några ställen där vi brukar hitta. Men det var bara inse att där var vi tvåa. Vi hittade en kantarell här och en där. Men mycket gå och gå.
Plötslig tjoade Vilja till. Hon hade hittat en fläck med fina kantareller.


Jaja. Skojigt för henne men själv fick jag ströva vidare och söka.
Med jämna mellanrum ropade jag och frågade om hon plockat klart. Det gäller ju att inte tappa bort varandra där i skogen. 
Ser ni henne där hon är när hon reste sig upp och sa: snart.


Var en fin fläck, hon fick ihop ett kilo på bara den enda fläcken.

Det är jag som använder den röda korgen. Ja ni ser vilken skillnad på mina stackare och Viljas svampar. 
När man söker svampar så gäller det att far fram som en blodhund. Lite hit och lite dit. Sakta och noga.
Stilstudie på Vilja när hon söker.
Vi hittade inga fler svampar. Så vi gav upp. Vi gick till bilen och bytte verktyg. Vi tog bärplockaren och plockade oss lite blåbär.
Sen satt vi oss i skogen och åt upp alla bären. Gott gott.

På mitt köksbord pågår förberedelser inför jakten. Vi börjar jaga på lördag. Blir tidigt revelj, 04.45 ska jag var på passet.
Det är inte bara bössa och skott som ska följa. Jakten blir ju mycket bättre om jaktradion och kaffet också är packat.

Jag känner att det blir riktigt skojigt att jaga. 
Känner mej riktigt taggad. Hoppas jag får se lika många älgar i år som i fjol. Att jag inte hann skjuta eller att det var fel typ av älg jag såg var ju otur. Men i år blir det bättre. Känner jag.
Just det, Radion som står längst bak ska inte med.

Klart slut för ikväll

Ha det gott alla.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar