måndag 30 oktober 2017

"O helga natt" i en hiss

Visst har jag berättat att jag fullständigt älskar "O helga natt". Eller som den heter på ett annat språk O holy night????

För flera år sedan gjorde Linda mej en CD- med 17 olika artister som sjöng precis den låten. En kär julvän. Håller som favorit än.
Just nu har jag Youtube igång så hela huset är fullt av heliga nätter.

En gång i tiden så jobbade jag på en arbetsplats som låg tre våningar upp. En kväll var det jag och en grabb kvar som sista knegarna som skulle hem. Vi klev in i hissen och just då hissen började röra på sig så började grabben sjunga....... O helga natt...
Att han var med i ett band visste jag. Men inte ens nära att jag skulle bry mej om att lyssna på sån musik som var hans....
Hårdrock you know.

Men att han kunde sjunga så som han gjorde där i hissen hade jag aldrig trott.
Aldrig tidigare har jag varit med om att den hissen rört sig så förbaskat fort. Hade inte gjort ett smack om det varit 87 våningar ner... Jag bara gapade....... Meeeen vad du kan. Vad duktig du är....
Strax blev han rejält förlägen när han såg min glatt överraskad min.. Dessutom hade han glömt att han hade åhörare....
Men så började han förklara om förlängda toner, höjningar och annat som musiker märker..
Han frågade mej om jag lagt märke till hur Peter Jöback gör O helga natt.

- Absolut, jag lyssnade ju dagligen till O helga natt och nästan varje dag till Jöbacks version.

- Har du hör hur han gör med sista tonen när kören slutar sjunga. Och hur han gör med tonen där och där?
- Absolut.... Klart jag har...

Sen var det bara järnet hem och lyssna igen på O helga natt och Peter Jöback för naturligtvis hade jag aldrig tänkt på det...

Så nu har jag ett helt annat sätt när jag lyssnar på O helga natt...
Tack grabben för att du lärde mej att lyssna, verkligt lyssna inte bara njuta.

Nu ska jag skutta upp i sängen.
En annan har ju inte höstlov.

Ha det gott alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar